Hur många ord är okej?

Det här med antal ord i ett manus är på tapeten lite då och då i olika medier. En medelsvensk roman består av 80.000 ord har jag hört lite här och där vilket även verkar vara normen i USA om man läser en artikel på Writer´s Digest. Enligt artikeln är även manus på 71.000 till 109.000 också okej men absolut inte mer än så. Kostnaderna blir för stora att tillverka böcker som är tjockare än så. Om det innehåller mer ord än 109.000 är risken mycket stor att det inte är tillräckligt redigerat och ett vanligt nybörjarfel. Fantasy och Sci-Fi kräver oftast beskrivningar av regler och världsbyggandet och ett max bör då vara på 115.000.

Det gör att jag med mina för tillfället 136.700 ord måste redigera ner det en hel del. Jag har fyra kapitel som ska bort och ersättas med lite annat så det ser ut som jag kan klara det. Även om jag slutar på 120.000 ord tror jag att det är okej. Det viktiga är att handlingen hela tiden drar läsaren vidare och levererar. Mitt mål är att plocka bort alla scener som får berättelsen att stagnera. Det är ingen relationsroman jag skriver så allt vardagligt som inte ger näring åt glöden ska väck. Efter utlåtandet från lektören har jag lärt mig att jag har ett inbygd alarm som varnar mig när det blir för vardagligt. Förut förstod jag inte varför jag tappade lusten att skriva en viss scen. Orden ville inte infinna sig. Allt kändes så platt och blasé. Nu vet jag att det betyder att jag ska skriva om och hotta upp handlingen. Inget fikande här inte. Nej, äventyr ska det vara. Mycket äventyr. That´s my cup of tea.

6 thoughts on “Hur många ord är okej?

  1. Det är lite olika siffror för svenska och engelska också. Men egentligen, ordmängden, det viktiga är väl egentligen att det är rätt ord. Att det inte finns tomma ordbitar.

    • Ha ha, ja det var mycket klokt sagt! Det är viktigt att inte förlora sig i alla ramar och regler. Till syvende och sist är det ändå vad hjärtat säger som betyder något.

    • Jag kan vara lite nördig när det gäller fakta ibland. Läste nyligen på Svensk bokhandels hemsida att man jobbar på att kunna ta fram statistik på hur många exemplar en viss bok har sålt. Märkligt att det inte har funnits tidigare.

Kommentera

