Gråtit floder av tårar

I morse (tisdag) hade jag bara några sidor kvar i i Jojo Moyes bok; Livet efter dig. Jag åt min frukost och började läsa. Barnen höll till på övervåningen och lekte som tur var. Hade de kommit ner hade de undrat vad i hela friden det var med mig. Tårarna fullkomligt sprutade ur ögonen och jag snöt mig flera gånger om. Tänk att en bok kan göra så med en. Jag älskade den och den kommer att stanna länge i mina tankar. Så underbar var den.

Mitt redigerande knagglar vidare. Märker att det har hänt något med mina val av ord. Jag skriver inte som jag brukade. Det är mer tight. Att gestalta kommer mer naturligt och jag har inget behov av att förklara allt som tidigare. I en ica-kasse har jag kvar första utkastet på manuset som jag redigerar nu för hundrade gången och jag kommer att spara det bara för att se hur jag utvecklats. Utkastet är bedrövligt men jag kan skratta åt det och glädjas åt att jag kommit en bra bit på vägen sedan de första orden skrevs.

22 thoughts on “Gråtit floder av tårar

  1. Vad härligt att språket utvecklats redan i skrivstadiet. Det sparar ju tid och möda sen. Jag tycker också man blir bättre och bättre på att redigera, man ser snabbare ”felen” där det slunkit igenom onödigheter eller där man distanserat sig för mycket från karaktären.

    • I mitt fall distanserade jag mig inte alls från karaktären. Jag behövde antagligen beskriva alla känslor in i minsta detalj (urk) innan jag hittade koden. Det jag skriver är ingen relationsroman (även om det förekommer en stark dragning mellan två personer) och jag har äntligen fattat att det inte är känslorna jag ska lägga fokus på utan handlingen :p. Hur svårt kan det vara liksom :)).

  2. Är jättesugen på att läsa den! Köpte hem den för ett tag sedan, men har en massa låneböcker jag måste läsa först.
    Det är roligt att se hur man utvecklas!

    • Varannan kväll nattar jag minstingen på den ”farliga” övervåningen och utnyttjar tiden till att läsa. Oftast fortsätter jag läsa långt efter att hon somnat. E-böcker är bra för då kan man läsa på telefonen när man sitter på bussen eller har rast. Bara som ett tips :).

  3. Hade sparat jag också. Men nu har jag slängt för jag ville inte ta med det i flyttandet. Och det var också en lättnad att bli av med första versionen och andra, och sisådär 12e.

    • Flyttar har en tendens att rensa ur huset rätt ordentligt. Det finns ju light-versionen att spara det digitalt också, men den versionen har däremot inte jag kvar.

  4. Âh den boken är sâ fin. Grät jag med. :)

    Visst är det skönt att se att ens skrivande utvecklas och faktiskt blir bättre. Ett bevis pâ att man inte trampar pâ stället, utan faktiskt kommer framât.

Kommentera

