Ingen känsla av magi precis

Snart har jag redigerat klar kapitel tre och det känns som om jag skriver om allting. Inte handlingen så mycket (än) utan meningarna. Den där känslan av meningslöshet vill ta över. Varför håller du på med det här överhuvudtaget, det är ju bara skit som du skriver ändå? Om inget blev bra förra gången varför tror du att det ska bli bättre nu? De där tankarna retar upp mig och jag blir direkt förbannad. Trotsigt tänker jag; So what! Försöker hålla huvudet högt, särskilt näsan, och använder mig av min sexårings sätt att hantera tillsägelser genom att vända ryggen till. Kavlar upp ärmarna och hugger in på manuset. Det SKA bli färdigt någon gång. Kontrar med tankarna att jag skriver inte för språkpoliser utan för min egen skull. Nu peppar jag mig med hjälp av Dilana. Hennes energi är helt otrolig.

9 thoughts on “Ingen känsla av magi precis

  1. Det är nu du ska blicka tillbaka på det där inlägget från häromdagen som hette Varför ger jag inte upp! :) Pepp pepp. Ibland känns det drygt och mekaniskt, men det är nog ganska normalt. Efter att ha redigerat mycket tycks texten inte längre vara en text utan bara en massa ORD. Det är lätt att snöa in på detaljerna och inte se helheten, men den ser du igen när du vilat dig från den ett tag.

    • Du har så rätt Kati :). Det är bara en massa ord som du sa, och för att inte tala om drygt och mekaniskt. Att svackorna kommer vet jag tack och lov genom att hänga med i andras skrivprocesser, så jag vet att det finns ett hopp om att det går över. Försöker till och med tvinga bort det i förtid genom någon form av inre övertalning ;). Tack underbara du för pepp <3!

  2. Åh de där tankarna är så nedgörande. Så irriterande nedgörande. Till en viss del tror jag att man behöver dem också, för att hållas på tårna och göra bättre, men det gör det inte lättare. Själv bävar jag för att få manusrunda från redaktören. Att liksom lyckas jobba igenom igen och undra över det du gör nu. För de kommer ju, tankarna, men heja dig! Du kan ju! Det vet du väl också på nåt plan.

  3. Ja, OM de är irriterande. Nedlåtande tankar som petar på en och stör. Men efter några gluttar på Dilana hittade jag energin och vände humöret. Nu går det som smort igen och jag har tight:at in texten rätt rejält. Men precis som du tror jag på de där svackornas nytta. Det gör mig mer vaksam och kritisk. Kör inte på i blindo utan funderar både en och två gånger vad som blir bäst. Du kan du också. Det har vi ju sett bevis på :).

Kommentera

