Trevlig överraskning

När jag kom hem efter jobbet idag tittade jag i min dotters skolväska och hittade något mycket glädjande. En bok. En tjock bok. 392 sidor. Igår läste hon ut en bok från skolans bibliotek och var smått lyrisk över hur bra den var. Men den var inte ens hälften så tjock som den här nya boken. Lite småkul också att genren är fantasy. Om hon inte orkar läsa den gör inte så mycket. Det roliga och viktigaste är att hon upptäckt tjusningen med läsningen. Hon har tjatat om att få gå till biblioteket och i morgon ska hon få gå dit med sin pappa efter skolan. Vilken lycka det är när ens barn har upptäckt läsglädjen. Och berättarådran har hon också. Om jag är stolt? Jahaaa :-)!

Om du är nyfiken på vilken bok dottern lånat så är det den här:

En krigares hjärta

Jag vet en perfekt bok till henne som kommer i juni. Det är den här:

Trolldomsakademien-eldhaxan

Peter Bergting kommer ut med en ny fristående serie efter trilogin Legenden om Morwhayle. Den nya serien Trolldomsakademien utspelar sig också i Morwhayle men med andra karaktärer, och en och annan bekant karaktär från trilogin förstås. Bland annat min favorit, draken Gorgobestor. Genom Peter har jag lärt mig att i förväg inte gå ut med hur många böcker som ska skrivas om man planerar en serie. Har man sagt att det blir tre så accepterar inte förlagen en fjärde bok. Då får man göra som i Peters fall, skriva en ny serie med andra karaktärer.

3 thoughts on “Trevlig överraskning

  1. Åh, blir lite avis på din dotter, hon har liksom all den där brinnande läslusten framför sig, sån där brinnande läslust man bara har när man är liten och precis börjat läsa lite tjockare böcker :)
    /Heléne

  2. Åh, Krogs böcker är underbara! Jag läste dem i mellanstadiet och läste dem om och om igen. Svensk fantasy, blir det bättre, liksom? :)

    • Låter mycket lovande :-). Själv läste jag enorma mängder böcker från fjärde klass. Inte så mycket fantasy och sci-fi, det blev det mer av i högstadiet. Särskilt Asimov. Nu är utbudet ett helt annat i den genren än på sjuttio och åttiotalet tack och lov. Även svensk fantastik är på frammarsch. Det är kul.

Kommentera

