Gick till en tråkig fest…

… men upptäckte att det var riktigt kul. Det är en metafor för hur jag upplevde perspektivbytet. Så jag har alltså inte varit på en fest (tyvärr) och tänker tjata lite mer om det här med perspektivbytet. Jag har ju tvekat länge över det här med att gå från jag-perspektiv till tredje person. Det har varit ungefär samma känsla som när man tackat ja till en fest som alla tycker ska bli så himla kul och bra på alla sätt men själv känner man mest ett tvång att gå dit och behöva stå ut tills det är dags att få gå hem igen. Men väl på festen upptäcker man vad trevligt det är och man vill inte gå hem när det är slut. Så var det för mig att byta perspektiv.

Jag har fått feedback på första kapitlet av min testläsare och bortsett från de blunders alla gör lite till mans så uppskattade hon perspektivbytet. Nu ger jag mig i kast med andra kapitlet och trivs förvånansvärt bra med det här nya sättet att skriva. Nu kan jag vinkla in antagonistens uppfattning och ställa handlingen mer på sin spets. Allvaret lyser igenom på ett helt annat sätt än om jag bara låter huvudkaraktären få spegla sin synvinkel. Yay för det!

8 thoughts on “Gick till en tråkig fest…

    • Periodvis flyter det på bra men det händer att jag fastnar berättartekniskt. Men det blir mindre och mindre som tur är och jag tror på det här. Stenhårt :).

  1. Liknelser har jag alltid varit svag för. Använder det i mitt riktiga arbete också :). Det är enda sättet att få cheferna att förstå mitt jobb (IT), hihi.

Kommentera

