Skruvar och skruvar

Äntligen är jag i redigeringsträsket och jeeeeeez vad kul det är. Av någon konstig anledning började jag redigeringen i kapitel 6 och inte kapitel 1. Hoppar lite och borde nog egentligen börja på sida ett. Men bortsett från det så har jag skruvat till det mesta. Skruvar och skruvar. Hela tiden. Kollar av så att det finns konflikt och samtidigt att karaktären har ett ständigt mål. Inte tappa målet. Det är viktigt.

En annan sak jag noterat är min utveckling av språket. Jag ser precis det där lektören påpekade, att när handlingen förtätas av spänning och konflikt lever språket upp och blir annorlunda. Energiskt. Hennes utlåtande är som en karta och manuset ligger som ett kalkerpapper över det. Jag ser där det saknas konflikt, mål eller behöver skruvas till. Jag måste säga att det här har hjälpt mig mer än någon annan skrivhandbok i världen kunnat ge mig. Det är så lätt att tro att man gör ”rätt” när man läser tips och råd men det är så många trådar som ska vävas samman och hänga ihop ända till slutet. När jag väl är klar med den här redigeringen och omskrivningen kommer det här bli ett pangmanus. Jäkel alltså.

9 thoughts on “Skruvar och skruvar

  1. Fantastiskt! Det låter så fint det där med att jobba med kommentarer från lektören. Alltså, jag vet ju hur sånt känns, men det låter liksom extra kul att höra dig berätta det.

    • Jag har analyserat och läst det där utlåtandet flera gånger och det är solklart vad jag behöver göra. Sedan funkar jag ju så att när jag får beskrivet för mig vad som inte fungerar i min text så går jag genast igång och plottar nya scener i huvudet. Och hur jag har utvecklat texten de två senaste dagarna så kan jag lätt falla in i ditt ”Fantastiskt!” =).

  2. Åh härligt! Precis så var det för mig också, att det var först när jag fick lektörens kommentarer och utlåtande som jag förstod vad jag behövde förbättra. Och mycket av det hon sa hade jag redan tänkt, men liksom förträngt eller inte förstått att det var så det skulle vara. Lite nyfiken på om din lektör var samma Jenny som min … :)

    Och klart det blir ett pangmanus! Kör så det ryker!

    • Ja, det är Jenny Bäfving som jag har anlitat. Så otroligt nöjd med vad jag fick för utlåtande! Anledningen till att jag valde just henne var vad bla du och andra (utgivna) författare tyckte under rubriken Sagt om Jenny. Särskilt Jan Björkmans kommentar; ”följ alla hennes råd och tips, argumentera inte, gör bara som hon säger.”

  3. Åh vad kul! Och jag kan säga att jag har följt Jennys råd och tips som en lag, i princip. :) Och det har ju funkat … Det kommer att bli bra det här, snart är du utgiven! :)

Kommentera

