Fredag och manglad som en trasa

Äntligen fredag säger jag bara. Jag är helt slut efter jobbet och inser att jag måste dra i handbromsen innan jag kraschlandar. Tack och lov har jag lärt mig var gränsen går och kan säga ifrån innan det går åt skogen. Nu släpper jag jobbtänket och njuter av att det är helg. Nyligen bestämde vi att familjen ska besöka badhuset inne i stan under senare lördag eftermiddag när alla andra förbereder sig inför middagen. Själva äter vi nog middagen på restaurang. Blir pigg och glad av bara tanken på det.

Sedan tisdagen när jag fick lektörsutlåtandet har jag som väntat funderat på en alternativ ”inledning” till det nya mitten som jag ska skapa. Det mesta kommer att skrivas om helt för att förtydliga huvudkaraktärens mål och framhäva lite mer läskigheter, tuffa utmaningar även för minst två bikaraktärer som ska få det hett om öronen och dra in huvudkaraktären så hon tvingas in i ännu mer jävelskap. När det gäller berättarperspektivet behåller jag nog första person. I andra manuset är hotet närvarande i allra högsta grad trots första person och jag tror jag ska lyckas med det även i första manuset. Jenny, lektören, pekade på att antagonisten förpassas för långt bort i den aktiva handlingen i och med att de bara upplevs genom karaktärens tankar och känslor samt i dialog genom att en annan karaktär berättar OM antagonisten och det hot det innebär. Jag har studerat några böcker i jagperspektiv och med stöd av dem och mitt andra manus vet jag att jag kan få antagonisten betydligt mer närvarande genom direkt konfrontation. Om jag ska skriva ur antagonistens synvinkel tror jag att jag kan hamn i för mycket dravel igen. Direktkontakt är mer min grej. Pang. Tjoff. Smock. Skräll. Ja ni vet. Vad tror ni? Funkar det? Jag tror i alla fall det.

Kommentera

