En bra helg

Det verkar vara en period där det är stört omöjligt att få något skrivet under veckorna. Är det inte aktiviteter så är det brist på ork. I fredags var jag så totalt slut att jag stupade i säng redan vid tio på kvällen. Viljan finns och jag försöker genom att sätta mig vid datorn och glor på orden. Mer än så blir det inte för hjärnan är så mosig att den knappt begriper vad det är för bokstäver på skärmen.

Idag däremot (och lite under lördag) har jag fått ihop tvåtusen ord till. Faktiskt så gjorde jag något förbjudet igår. Jag gick tillbaka till ett kapitel och ändrade en liten detalj i en scen som jag insåg inte fick finnas där. Det var som förgjort. jag började redigera och kunde inte sluta. Fördelen var att jag ändå gillade texten. Riktigt mycket. Så mycket att jag tror på det här till 100%. Men så kom tankarna på manuset som är hos lektören nu. Axlarna och modet sjönk som en sten i vatten. Tänk om det är fruktansvärt uruselt det jag skrivit? Måste jag skriva om hela första manuset så det glimmrar lika mycket som andra manuset? Suck. Förtränger det där igen. Försöker tänka så lite som möjligt på det och fokuserar på annat.

Fantasynamn och miljöbeskrivningar är vad jag försökt tänka på istället. Älskar miljöbeskrivningar. Har försökt hitta lite tips på youtube men hittade inget av värde. Tur att jag gillar miljöbeskrivningar då. Nu ska jag däremot ta fram Wonderbook och läsa om världbyggen. Har tänkte det länge men nu ligger den precis vid mina fötter så nu ska det minsann bli av.

7 thoughts on “En bra helg

    • Försökte klämma kapitlet om världsbygge igår men fattade nästan igenting av det jag läste. Väldigt flummigt var min uppfattning. Och klämma hela boken skulle jag aldrig klara. Det måste få smälta in, lite i taget.

      • Det är min plan i alla fall. I inledningen gav han rådet att läsa den från början till slut (om än kanske inte i ett enda svep). Men jag har knappt börjat.

  1. Började läsa om kapitlet idag och det kändes inte lika flummigt som igår. Antagligen var jag inte fokuserad :p. Fördelen jag har är att min värld bara besöks och då behöver den inte förklaras så exakt utan bara genom besökarens upplevelser och dialoger.

  2. Vad spännande med lektören! Känner igen det där att gå tillbaka och ändra någon liten detalj i texten för att sen behöva/vilja ändra mer …

    • Just nu skulle jag vilja skriva om nästan hela rubbet för att jag inbillar mig att inget hänger ihop eller bara är skit. Antar att det är normalt att känna så innan man får tillbaka en text på granskning :). Försöker djupandas och tänka på annat men det går inte så bra.

Kommentera

