Bygger en ny värld

Nu består min berättelse av tre världar. Det här med att bygga nya världar är lite nytt för mig. Min berättelse består av vår värld, en ond värld (som jag kommer skriva mer om i del tre) och nu ännu en värld som är helt fantastisk. När jag är klar med den här trilogin har jag god lust att skriva en bok om bara den världen och dess innevånare. Den är så vacker och magisk. När jag är där med min karaktär vill jag inte lämna den men snart så måste hon det för att ta itu med problemen i vår värld. Med sig har hon en ny allierad. Tänk om jag ändå kunde berätta mer. Jag bara älskar det här manuset.

Att skapa namn på riken och städer är svårt men kul. När jag läser andra böcker om påhittade världar så har jag märkt att namnen ofta innehåller y, z, w eller x. Måste säga att jag är mycket nöjd med de namn jag hittat på för landet och dess huvudstad. I äkta fantasy-anda.

Det har varit några dagar där jag gått som i ett töcken efter att jag skickade in del 1 till en lektör men nu verkar det som om det lossnat. Skönt att ha annat att tänka på (när jag skriver) även om jag inte kan släppa funderingarna helt på vad jag får för feedback på lektören.

13 thoughts on “Bygger en ny värld

  1. Världsbygge, maffigt. Du bygger från början då? Och det låter väldigt spännande, jag hoppas verkligen att du får ut den där trilogin snart. SÅ nyfiken!

    • Bygget är helt från grunden. Jag hade inte planerat att den här världen skulle presenteras så detaljerat men det blir heller inte så detaljerat som Tolkiens värld om jag ska jämföra med något. Vad gäller att få ut den kämpar jag på med gott mod. Jag lovar att den kommer att komma ut i någon form, blir det inte ett förlag blir det egenutgivning som e-bok.

    • Kul att du gillar påhittade världar :-)). Är lite förvånad hur den dök upp men passar så perfekt in i hela berättelsen och ger lite harmoni åt det höga tempot som varit. Som att komma till Hobbitarnas Fylke när det gäller stämningen fast i en storstads skepnad. Hoppas också att du får läsa om den snart :). Åtminstone ettan, det här är ju del 2 :p.

  2. Åh vad spännande det låter, blir väldigt nyfiken på dina världar. Har Wonderbook hjälpt dig något när du byggt dina världar? Jag har ju beställt hem den men har inte börjat läsa den än.
    /Heléne

    • Alltså, jag har ju tänkt att jag ska titta i den för att få tips, men livet drabbar mig som vanligt. Något kommer alltid emellan. Om jag kommer i säng i tid får det bli kvällslektyren och blir det inte så har jag fastnat i manuset :-).

  3. Så roligt att läsa om ditt skrivande och det här med att bygga upp egna världar. Så nytt och spännande för mig som bara håller mig till vår värld. Vill verkligen läsa din romansvit. :)

    • Att bygga en värld själv är faktiskt lite nytt för mig också och är något jag velat göra länge. Jag älskar påhittade världar, fantasy som Sience fiction. Länge har jag funderat och byggt den onda världen uppe i mitt huvud och sakta, sakta börjar den ta form. Men det är först i del tre som min karaktär kommer i kontakt med den. Min nya vackra värld är en välkommen överraskning och kom förvånansvärt snabbt och lätt. Den länkar en del trådar som hängde lösa och höjer förhoppningsvis manuset ett snäpp.

Kommentera

