Vilken av alla stigar ska jag välja?

Nu är det klippt igen, som Emil säger. Önskar att jag hade en snickarbo att sätta mig i för att tänka ostört. Få vrida och vända på alla karaktärer. Vem ska få vara med i leken? Hur då? Varför? Varför inte? Det är vad som ska leda till slutscenen som jag inte riktigt vet hur jag ska få till. Jag har själva slutscenen klart för mig men vägen dit, upptakten till slutscenen, den är svår att improvisera utan att det blir fjantigt och förutsägbart. Har jag redan avslöjat för mycket i det jag skrev i senaste scenen?

Det är väl dags att släppa taget och göra något annat ett tag. Jag vill verkligen få ett riktigt bra slut och några små klockor ringer lite varnande att jag håller på att sabba det med det jag påbörjade att skriva om tidigare idag. Är det här ett bra tillfälle att släppa manuset och börja jobba på första manuset igen? Nu gör jag som så att jag släpper taget och gör lite annat. Jag har ju en del att läsa …

7 thoughts on “Vilken av alla stigar ska jag välja?

  1. Svår balansgång det där med slutet. Att hur man tar sig dit innan. Känner så igen den tanken. Även om jag inte just nu behöver fundera på det. Hoppas du fixar det medan du gör annat. Att läsa brukar vara väldigt bra.

  2. För mig har det varit guld att få distansera mig själv från manuset nu när det är ute hos testläsare. Jag har knappt skrivit ett ord (en halv novell, men det räknas knappt), däremot har jag fått massor av idéer både till det aktuella manuset och till uppföljarna. När man har skrivit intensivt på samma sak i månader mår nog hjärnan bra av att vila. Om du sen ska vila helt eller vila genom att jobba med manus 1 vet nog bara du bäst! Lycka till!

Kommentera

