Slumpen finns inte

Ibland känns det så, att allt har en viss mening även om vi inte alltid kan se eller förstå den medan den ibland klappar till dig på käften så att det ringer i öronen. Det hände mig nu. Något vill få mig att fatta att jag ska sluta tänka inom de där begränsade ramarna som jag normalt undviker när jag skriver men ändå fastnade i. För det första var det den där allvarsamma dialogen jag fastnade i och flydde från genom att hoppa till nästa scen. Sedan kände jag att jag var på fel spår mot slutscenerna och ville hitta det rätta spåret som kan ge det där slutet som jag så gärna vill ha. Så jag satte mig med bra stämningsfull musik och ett anteckningsblock och outlinade ett spår. Ha ha – JAG OUTLINA? Nåja, nu gjorde jag det i ren desperation. Det var bara det att jag såg att jag var tvungen till att skriva två spår. Ett ur huvudkaraktärens synvinkel och ett ur en annan viktig karaktärs synvinkel. Där kom den begränsade ramen in. Jag skriver i första person. Jag kan ju inte skriva i någon annans POV. Eller? Hade jag inte sett det i någon annan bok? Jo just det! I Twilights sista bok – Så länge vi båda andas. Där delar Meyer upp boken i Bok 1, Bok 2 och Bok 3 där Bellas, Jacobs och Bellas POV igen får ”synas”. Nya uppslag kom till mig som jag kunde skriva. Och nya ramar begränsade mig. Igen. Manuset är just nu på 76700 ord och med det jag ville lägga till skulle det riskera att bli ännu längre än första manuset på 137K. 

Hur i h*** skulle jag lösa det här? Jag kunde ju inte ha ett manus på 150K. Inget förlag vill ha en debutant med ett så långt manus. Ångesten växte mer och mer och jag funderade på att avreagera mig på Facebook. Och där kom käftsmällen. Av någon anledning rullade jag fram ett tävlingssvar hur många ord boken Eld i Engelsfors-trilogin innehåller. 

161 683 ord.

Dubbelt så mycket som jag har fått ihop. Ja men kör så det ryker skriker hjärnan. Det innebär att jag har skrivit 3700 ord helt i onödan men så är det ibland. Ord måste skrivas för att ge plats för andra ord. Det kunde ha varit värre. 

De där nya scenerna är riktigt intressanta. Lite Sagan-om-ringen-inspirerade. Jag skulle kunna skriva en hel bok om bara det. Kanske gör jag det också när trilogin är över. Men just nu är jag helt utmattad av allt tänkande så det blir inga mer ord skrivna av den anledningen. Pust!

10 thoughts on “Slumpen finns inte

  1. Jag såg det i Livet efter dig också, där händer det ibland att en annan karaktär har ett kapitel eller så, i första person. Det händer bara på ett par ställen men det funkar uppenbarligen! :)) Pepp pepp!

    • Jag gjorde ett sådant kapitel i första manuset och precis som då tänker jag mig att de ska mötas upp och bara vara huvudkaraktärens POV när de väl är på samma plats igen. Det är den enda lösningen jag kan komma på för att läsaren ska få den information som huvudkaraktären inte får få.

  2. Gör man det bara snyggt så det inte blir förvirrat/rörigt så tror jag att nästan att allt funkar. Och ibland är tänkandet lika jobbigt som skrivandet :)

    • Jag tror inte att det jag har tänkt mig blir förvirrande utan ganska så självklart och naturligt. Men att komma fram till det var kämpigt. Urk.

  3. Jag har mer än ett perspektiv. Grejen med perspektivbyte är ju att man inte vill säga allt ur en viss vinkel utan hemlighålla grejer för att alla karaktärerna inte vet eller förstår. Eller för att man vill få fram nåt speciellt som bara en kan veta. Så växla perspektiv du, om det passar din berättelse. Och gör det oberoende av vad andra gör, det är ju din text.

    • Det har du rätt i. Jag gick tillbaka till din bok Martrådar och studerade hur du gjort. Mati och Maran är i första person medan de övriga är i tredje person och det funkar ju hur bra som helst. Jag tror min idé med ett eget avsnitt för min andra karaktär borde funka bra. Men jag kommer behålla första person i berättarrösten. Tror jag.

  4. I Veronica Roths Allegiant (Divergent #3) har hon lagt till ett perspektiv, både det och huvudpersonens är i första persons presens. Kapitlena är varvade vartannat och det står vems kapitel det är, ändå blir jag flrvirrad. Troligtvis är det för att de två första böckerna bara var skrivna utifrån huvudpersonens perspektiv så nu är det står ”jag gör si eller så” så tappar jag bort mig. Det har hänt mer än en gång att jag varit tvungen att bläddra tillbaka och se vems kapitel det är. Jag hade önskat att deras berättarröster skilde sig lite mer så att jag inte blandade ihop dem, men jag är kanske ovanligt trög – har nämligen inte hört någon annan säga så om boken! :)

    • Det är risken om man gör på det viset. Jag ställde mig frågan idag varför jag egentligen vill skriva ett kapitel ur den andra karaktärens POV och blev en aning osäker igen. Jag ska tänka igenom det här både tre och fler gånger innan jag påbörjar skrivandet igen. Läser Insurgent av Veronica Roth så länge :-).

  5. Hej Carola! Klart du kan göra det! Jag har ju en huvudkaraktär i mitt manus men även några stycken som blir allt mer viktiga. Ibland låter jag dessa få en del ihop utan huvudkaraktärer (som ”samtidigt i parken” delen som jag vet att du läst) – har liknade längre in i manuset också. Senare i manuset låter jag även huvudkaraktärens bästa vän inleda första sidorna i ett kapitel, och i en händelse i slutet måste jag ”visa” en sak från en annan vinkel. Jag tycker detta dessutom gör det lite roligare att både skriva och att läsa, och vet att mina testläsare tycker samma sak. Lek på bara! Heja, heja! <3

    • Tack Johanna för pep och heja-rop! Om min andra karaktärs synvinkel behövs så får han nog ett kapitel eller två men ju mer jag tänker på det så kanske det inte är helt nödvändigt. Först skriver jag färdigt huvudkaraktärens POV så tar jag beslutet sedan. Myser riktigt mycket av de scener jag skriver just nu :).

Kommentera

