Gud vilket skrävel, sa Jante …

och tittade på mig med avmätt blick. Den där förbaskade Jante har hängt över mig ända sedan förra inlägget. Hur kan jag överhuvudtaget jämföra mig med Cassandra Clare? En författare i världsklass! Va? Jag har så stor lust att ursäkta mig och komma med förklaringar vad jag egentligen menade men tänker lämna det därhän, för jag kommer bara att trassla in mig ännu värre. Så. Nu lämnar jag det bakom mig och försöker gå vidare.

Idag inhandlades granen av maken och kläddes av barnen med tindrande ögon. Att se deras förväntansfulla ansikten är rörande. Det ska bli skönt att få fira julen hemma för första gången på många år. Nu kommer jag att vara ledig en hel vecka men det var först när jag gick hem från jobbet igår som det gick upp för mig. En hel vecka! Jag behöver verkligen varva ner efter de här senaste hysteriska dagarna. Nu ska jag ägna mig åt familjen och njuta av högtiden. Om jag får något skrivet är det bara bonus men det ser inte ut att bli så mycket tid till det eftersom vi får gäster. Trevligt!

13 thoughts on “Gud vilket skrävel, sa Jante …

  1. Men nu får Jante gå och lägga sig tycker jag. Det är helt rätt att jämföra sig med Cassandra Clare så det ska du fortsätta med. För varför skulle du sikta lägre? Jag menar du ska väl rikta in dig på att skriva i världsklass och tro på det du skriver, inte utgå från att det blir nåt bottenskrap. Nä nä. Jante ska vara tyst. Och du ska jämföra dig med vem du vill!

    • Tack underbara Mia för de där värmande orden. Jag blev verkligen blank i ögonen och klart att du har rätt. Att jämföra sig med någon är inte samma som att likställa sig med någon. Det var det Jante ville tuta i mig. Jag siktar högt och vill att min trilogi ska ha samma kvalité som de bästa. Sedan om det har det är en annan sak men den bedömningen lämnar jag till redaktörerna och sedan läsarna. Fram tills dess är det min kärlek till berättelsen och ett nitiskt arbete som formar den. Ett tack låter så simpelt men dina ord gjorde underverk för min självkänsla <3. Kram

    • Tack underbara du <3! Ni har så rätt du och Mia. Det är läskigt hur Jante kan vrida om ens hjärna så man tror att man inte är vatten värd. Jag ska fortsätta studera och lära av de bästa :).

    • När du nämner det där med månen och stjärnorna får det mig att tänka på karate. Att sikta på en punkt bakom själva träffytan för då blir kraften så mycket större. Och visst kan man ta in idrottspsykologi i skrivandet. Bygga upp självförtroendet och prestationen med hjälp av visualiseringar. Oftast bryr jag mig inte vad folk tycker om mig men när det kommer till att framhäva sig själv som bra, då bryr jag mig helt plötsligt. Där har jag något att jobba på. Tack för din härliga peppkram <3! Jag suger verkligen åt mig :-).

      • Superbra med att visualisera, det gör jag när jag läser vissa böcker och inser att mitt manus är precis lika bra och i många fall bättre å då blir jag lugn :)
        Visst, alla kommer inte att gilla mina texter och det är ok, smaken är som baken, gudskelov :)
        Men det finns nog ingen författare som inte känner så här kring sitt skrivande och det som är viktigt är att inte låta det ta dig som gisslan.
        Fortsätt skriva det du älskar och brinner för så kommer det lysa igenom i texten.
        Jag älskar att ge peppkramar så när helst du behöver en eller flera finns jag här <3

      • Åååååh, du är så himla rar Susanne <3! Och du har så rätt. Jag kan också läsa en bok ibland och tycka att mitt är bättre men steget att säga det rakt ut är skrämmande. Nästan tabu. Men när du säger det värderar jag inte ner dig för det :-). Vad härligt tänker jag då :-). Känner mig mycket gladare av dina och de andras peppande ord och kramar <3!!! Tack för att ni finns <3! Vad skulle jag göra utan er :-)?

      • Det är helt underbart att vi alla bloggande författare har varandra, det ger en kärlek, vilja, hopp och styrka när det ser mörkt ut. Så nu sparkar vi ut Jante från vårt land. God jul och ett gott nytt skrivår <3

  2. De andra har redan skrivit så bra om det här, så kan bara hålla med. :) Och Jante är nog ett alltför stort hinder för många. Ser så mycket fram emot att läsa din romantrilogi. För det är klart den kommer ut (förr eller senare)! Önskar dig en god jul!

    • Tack Anna :-))! En dag kommer du att få läsa den. I magtrakten känner jag att det är så :). Att den ges ut i bokform. Förr eller senare. En riktigt god jul önskar jag dig också!

  3. Jante har varit på mig också den senaste tiden. Jag menar, vem tror jag att jag är?! Jag är väl bara ytterligare en författarwannabe som skriver för att bli känd och bekräftad, typ. Äsch, förr eller senare så kommer våra böcker att synas i hyllorna, man får bara ge det lite tid :) *pepp pepp* Jag ska avskeda Jante innan årsskiftet i alla fall.

    • Jante åkte ut med buller och bång här. Det krävs mycket tålamod för att vara en wannabe men om det är det som krävs så visst, jag har några ton kvar :). Vi fixar det här Anna. Våra böcker kommer absolut stå i hyllorna. Förr eller senare. Så är det bara :).

Kommentera

