Struktur? Hmm…

Varje vecka får jag lite tips på böcker från Amazon. Oftast böcker om hur du skriver en bok av olika slag (hur det nu kommer sig att jag får just sådana tips, ha ha). Idag fick jag ett förslag på en bok med en beskrivning av innehållet som börjar så här;

“Writing is structure,” William Goldman said, but too often aspiring writers plunge into their work without grasping this fundamental principle.

Hrm. Host, host. Plunge? Jag? Nooooo…. Jag har sagt det förut och jag säger det igen – struktur genom en synopsis är inte något för mig. Väcker inga idéer alls till vad boken ska handla om. Det är när jag väl sitter och skriver som det kommer. De där vindlande kaninspåren som av någon märklig anledning alltid leder till en sammanlänkande slutpunkt. Mitt omedvetna verkar ha en färdig struktur som överraskande knyter ihop alla trådar och ibland ser jag det inte förrän mot slutet. Jag må vara en aspiring writer men jag greppar definitivt det där med struktur. Inte mitt i, men sedan, vid slutscenen och redigeringen. Är det inte det de säger om och om igen? Skriv första utkastet utan pekpinnar. Jag tänker absolut fortsätta att dyka rakt in i mitt manus utan eftertanke och någon färdig mall. Och den där boken ska jag inte köpa. Jag försöker följa alla knepen för att få det rätt ändå och det är väl det som räknas. Tänker efter både åtta och tio gånger vid redigeringen att de uppfyller alla konstens regler med dramakurvor, grammatik, gestaltning, meningar som driver framåt och så vidare. Vi har alla vårt eget sätt att utrycka oss och det gäller även hur vi skriver boken. Så. Då har jag fått sagt det.

8 thoughts on “Struktur? Hmm…

  1. håller helt med dig där, jobbar på samma sätt med mina texter. Först hjärta och passion för att sedan få ”ordning” på texten vid redigeringen. Det finns nog tusen olika sätt att skriva en roman och vi gör alla lite olika. Fortsätt med ditt sätt <3

    • Jag ska definitivt fortsätta med mitt sätt :-). Gick igång på den där meningen för att den var så dömande. Stereotyp liksom. Visst, struktur är viktigt. Mycket viktigt rentav men jeeez, det verkade inte finnas plats för passionen enligt den där författaren :p.

  2. Det är väl skitsamma när man funderar på struktur tycker jag. Men förr eller senare behöver det göras. Antingen så att man river strukturer i bitar eller så att man bygger upp en.

    • Just precis. Skit samma när man strukturerar. Men samtidigt kan jag förstå vart han vill komma efter att jag lugnat ner mig lite =). Struktur behöver ju inte alltid vara i form av en synopsis. Ungefär som att cykla. Man bara gör det men ändå så krävs det mycket av kroppen för att få struktur på cyklandet om man inte vill vingla omkring och vara en trafikfara. Samma är det med matlagning. Vissa ingredienser måste komma före vissa andra för att det ska funka =).

Kommentera

