Reta inte upp mig

… för då blir jag arg. Många gör misstaget att ta mig för en snäll och timid person vilket jag var för 10 år sedan. Jag hör ofta att jag utstrålar ett stort lugn och jag ser kanske snäll ut men nåde den som sätter sig på mig. Vad har hänt nu då undrar ni säkert. Egentligen ingen stor sak men bara för att en liten svensk beställer en digital prenumeration på 8 nummer av Writers Digest så ska de inte tro att de kan strunta i och skicka nästa nummer som kom ut för flera veckor sedan. Skrev ett vänligt men bestämt mail till dem att jag förväntar mig att de skickar mig aktuellt nummer omgående. Kändes skönt att skriva på engelska och våga  konfrontera en amerikansk redaktion. Bara för att jag bor i ett litet land på andra sidan jorden kan de inte lura mig utan en fight. Hrmpfff…

Hotellkvällen däremot gav resultat. 700 ord. Sedan gjorde jag misstaget att tänka på tåget på väg hem, och nu har jag hamnat i det där tvivlet om jag får ihop slutet. Jag vet hur jag vill ha slutet men har fått för mig att jag vill få till en bättre tvist än vad jag har. Kanske är det för att jag själv har vetat om slutet så länge och att det då känns förutsägbart? Eftersom jag vet att jag tänker för mycket så har jag bestämt mig för att sluta tänka och läsa lite. Idag var jag hemma (vabbade) och hann läsa ut Stad av Aska skriven av Cassandra Clare. Väldigt bra slut! Vill väldigt gärna läsa tredje delen som antagligen inte kommer ut förrän i bästa fall till våren.

8 thoughts on “Reta inte upp mig

  1. Jag läser ju dem på engelska och nu måste jag vänta på bok sex som kommer ut i maj 2014.
    Det där med humör är så sant, i de lugnaste vattnen :)
    Tvivlet försvinner men jag förstår dig helt o fullt. Peppkram!

    • Tvivel kan växla på bara några sekunder. Av. På. Av. På… That’s how life goes… Just nu är det av en stund efter att en blixt slog ner när jag svarade Charlotta :-).

  2. Vi tvivlar alla och helt ärligt talat tror jag det är omöjligt att ha en rimlig syn på sitt manus så länge man är mitt inne i det. Jag märker själv att jag tycker storyn blir kassare och kassare ju fler gånger jag läser manuset, det kan den omöjligt bli och jag antar att det bara beror på att jag nu kan storyn så bra att det helt enkelt inte blir spännande längre. Det jag vill ha sagt är alltså att din tänkta twist mycket väl kan vara fantastiskt bra!!! :)

    • Tvivel är bra. Att kritiskt granska sitt jobb. Är det där verkligen så bra? Hur kan jag göra det bättre? Min plan är att hålla mig till ursprungsplanen… Öh… Eller… Det här är otroligt :D. Under tiden jag skriver det här svaret får jag en lysande ide till hur jag kan tvista om slutet. Ha ha! Häftigt! Det går i stil med – när man tror hotet är undanröjt så kommer det egentliga hotet. Åh, vad jag älskar sådana här stunder! Men du har ändå rätt i det där att det efter flera genomläsningar känns kassare bara för att det är så ospännande. Tusen tack för peppet <3!! Det gav sannerligen resultat :D.

  3. Det där på och av, på och av tvivlet är ett fruktansvärt gissel och det som till slut gör att man inte vet om det man skrivit är bra nog. Man blir verkligen blind för sin egen text. Fast till slut kommer ju självförtroendet tillbaka och då gäller det att lagra den känslan. Kämpa på bara!

    • Det är bara att släppa taget och acceptera läget. Relaxa och pyssla med annat. Då trillar oftast polletterna ner som de gjorde idag mitt i en arbetsuppgift jag gjorde på jobbet :-).

    • Jag hade nog skrivit det första slutet om inte det nya slutet dykt upp som en lysraket igår. Fast jag är inte så värst arg när jag skriver. Ilskan avsåg andra yttre omständigheter men visst, det är inte ovanligt att pulsen stiger då och då :).

Kommentera

