Att samla på något

I tidigare inlägg utlovade jag att berätta vad jag samlar på. Jag har samlat på många saker i mitt liv. Det började med stenar som jag fyllde jackfickorna med till min mammas förtret när jag gick i lågstadiet. Bokmärken, frimärken, klistermärken… I mer vuxen ålder blev det mineraler. Stenar som glimmade och helst hittade av mig själv i sin naturliga miljö. Det häftigaste jag hittat är äkta smaragd i Norge. Då förstod jag hur guldgrävarna i det tidiga USA kunde drabbas av guldfeber. Ett habegär som övergick till besatthet. Som tur var blev jag inte besatt och trampade över lik för de där små millimeterstora kristallerna.

Senare falnade intresset och jag övergick istället till att samla på tyger. Tyger med alla möjliga konstiga mönster och färger. Jag beställde dem till och med direkt från USA. Anledningen var att jag blev biten av att sy lapptäcken. Även det intresset försvann, mest för att jag fick barn och inte hade tiden att sitta och drömma mig bort bland tygerna och alla mönster jag kunde göra med dem i ett täcke.

För några år sedan var jag väldigt nära att börja med scrap-booking men valde pärlor istället. Jag har pärlor i drivor. Alla möjliga former och färger. Av dem gjorde jag smycken och det gör jag fortfarande då och då när andan faller på.

Men vad samlar jag på nu? Nu när jag skriver. Böcker? Tja, det ingår väl att läsa en hel del när man skriver men jag har faktiskt inte så stort behov av att fylla bokhyllan för boksamlandets skull. Jag tycker till och med att de är lite i vägen. Om de är i form av en fil i telefonen eller datorn är snarare en fördel.

Meningar! Det är vad jag samlar på. Korta meningar. Långa meningar. Konstiga, fula, vackra, roliga… ja vad som helst, bara de talar till mig. Väcker en liten sträng som vibrerar lite mer än vanligt. Några exempel;

”Det fanns en farlig mjukhet i hennes röst.”

”Håret föll mjukt runt ansiktet.”

”…anklagande gest mot…”

”…uttryckslös blick…”

”framhärda”

”Hans ansikte vädjar om förståelse…”

”Han vill se henne utomhus en krispigt frisk morgon i januari…”

”Förebråelsen kom som en pil skjuten från en båge…”

Och vad ska jag ha det här till då? Vad är syftet? Jaa ni, om jag det visste. Kanske för att få inspiration? Jag tycker helt enkelt om dem. Om jag kör fast i mitt eget skrivande kan jag kanske hitta ny fart genom att låna dem, göra om dem så att de passar mina karaktärer och min egen stil. Möjligheterna är många. Liten plats tar de också. I ett litet tunt anteckningshäfte som till och med fungerar som bokmärke i boken jag läser.

Samlar ni på någonting? Ni får hemskt gärna berätta för jag tror att vi alla har en liten last att samla på något.

12 thoughts on “Att samla på något

  1. Bling-bling; broscher, örhängen och glas i alla former. Inget dyrbart, bara vackra och udda loppisfynd. Idag har jag startat min samling av glasknoppar (alltså till flaskor). Jag skulle ha blivit helt lyrisk över att hitta en smaragd – och skulle troligtvis drabbas av smaragdfeber.

    • Jag ska erkänna att jag fick en liten släng av smaragdfeber när jag grävde runt i grusmassorna men besinnade mig så småningom :-)). Bling-bling – nästan varje flickas bästa vän. Sånt gillar jag också. Glasknoppar till flaskor var udda och intressant. Likörflaskor i kristall brukar ha en vackert slipad knopp. Antar att det är dem du menar. Vilken underbart vacker samling du måste ha. Tack för att de delade med dig Elina!

  2. Jag har en enda liten samlarpryl och det är Timglas. Har bara ett än så länge, men jag tycker de är fascinerande och håller alltid utkik efter dem. De är svåra att hitta med så det är lite av en utmaning.

    • Ja just det. Jag ska hålla ögonen öppna om jag hittar något du kan gilla :). Min dotter har ett timglas fyllt med en klar och en lilafärgad olja. Den lila oljan droppar ner i en spiral och tar en kvart på sig att nå ner till botten. Det är något visst med att titta på timglasen och drömma sig bort i tiden.

  3. När jag var liten samlade jag på allt; glasspinnar, blyertspennor, bläckpennor, servetter, brevpapper, suddgummin, bokmärken, magneter, registreringsnummer (!). Nuförtiden samlar jag inte direkt på något, men jag blir väldigt lätt besatt. Hittar jag något jag gillar så vill jag väldigt gärna ha fler i samma stil eller olika färger osv. Det är lite farligt :)

    • Nagellack är väl något du på sätt och vis samlar på? Inte konstigt. Jag blir lika ha-tokig när jag ser alla de fantastiska färgerna. Men registreringsnumren var lite udda :-). Lärde du dig dem utantill eller skrev du ner dem?

      • Haha, jo, just det, nagellack är faktiskt en samlargrej, det tänkte jag inte på! :) Jag skrev ner dem i ett block, men jag fattar inte varför jag fick för mig att göra det. Jag tror jag läst för mycket Kitty och hoppades att jag skulle haffa en skurk :)

  4. Jag samlar på Rolf Lidbergstroll. En konstnär från Medelpad som gjorde underbara trolltavlor. Ibland nåltovar jag sådana troll själv.

    • Hans troll väcker så fina barndomsminnen. Jag minns att min mormor hade bilder från hans sagor på väggarna och jag brukade fantisera ihop egna berättelser när jag tittade på dem. Att trollen finns att köpa hade jag ingen aning om. Det vore något för min mamma som gillar troll :).

      • Du har väl sett mina tomtar och troll på landalamm.wordpress.com? Kolla in under fliken Bilder. :)

  5. Jag är lite som du med de där meningarna. Jag fastnar också för meningar och njuter av dem. Ibland hela verser / dikter också. När jag var liten samlade jag på tuggummipapper. Det var jenka och Chock och allt vad de hette i en stooooor låda:o)

    • Dikter och verser är nästan som en fond. Ett koncentrat av ord som som smakar mer. De där tuggumina kom jag ihåg. De var jättegoda! Särskilt Jenka :).

Kommentera

