Relativt ny taktik

Ikväll när ungarna är i säng ska jag låta datorn vara och istället sätta på musik och göra en mindmap. Jag har skrivit halva manuset och nu har jag några scener kvar innan upptakten till slutet ska skrivas. Innan jag gör det behöver jag veta hur jag ska knyta ihop säcken och var alla pusselbitar ska sitta. Jag är ju ingen outliner egentligen, utan skapar oftast storyn i skrivande stund, men nu behöver jag få ett litet hum om vilka och varför vissa karaktärer ska vara med i slutuppgörelsen. Och vem eller vilka ska få dö? Men den där karaktären som skulle komma med den där viktiga informationen får jag inte in längre som jag tänkt mig. Hur ska jag få fram det? Boken är fristående men jag vill ha en liten cliffhanger in i trean.

Normalt brukar för mycket tänkande inte fungera för mig men jag ska göra ett försök med att brainstorma med musik som inspiration och rita ringar och streck på ett papper hur slutscenen ska se ut. Jag vet vad:et men inte hur:et. Och jag vill inte bygga upp för stora förväntningar som bara blir pannkaka. Ska de andra antagonisterna dras in? Är det en sammansvärjning rent av? Jag kan inte annat än försöka. Annars kör jag den gamla vanliga taktiken och bara skriver vad som faller mig in om tänkandet inte fungerar som jag vill.

4 thoughts on “Relativt ny taktik

Kommentera

