Tack och lov för helger

Nu vet jag med säkerhet att det är tröttheten som hindrar mig från att skriva under veckorna. Den här helgen har jag fått ihop ytterligare 2500 ord utan hinder. Ni kanske tycker att jag är tjatig med mina antal ord men för mig är det ett sätt att mäta hur produktiv jag är. Det är viktigt att ha mål och sedan mäta hur långt man kommit. Utan mål blir vi som robotar och tappar riktningen.

En scen jag skrev igår var så jobbig att jag snyftade och snörvlade. Allt går emot min karaktär Helena just nu. Men lite hopp har dykt upp även om det inte är till mycket hjälp visar det sig. Däremot fick jag en enkel lösning på det jag funderat på (en eventuell intrig) och något som kan följa med i nästa bok – del tre. Undrar hur det blir med del tre? Ska jag kunna sluta där och inte frestas med en fjärde del? Hittills har jag fått till mig detaljer som kan återkomma i andra eller tredje delen. Jag vill hålla mig till tre delar och prova något nytt sedan. Någonstans måste jag ju dra gränsen. Som Sara Bergmark Elfgren sa i en intervju om en fjärde del; Det ska göra ont att skiljas från sina karaktärer.

Det händer att jag tänker tanken att göra en paus och skriva en novell. Idéer dyker upp men jag är så committed till mitt projekt (trilogin) att jag inte kan ha tankarna någon annanstans. Kanske är det bra? Då blir jag ju klar och har inte en massa halvfärdiga texter drällande i datorn. Inget ont som har något gott med sig. Och har ni haft det gott i helgen?

21 thoughts on “Tack och lov för helger

  1. Jag gör också det, räknar ord. Avis på din helg. Har haft övernattande gäster hela helgen blandat med diverse innebandycuper, lagfotograferingar och handbollssammandrag. Inte hunnit skriva någonting och är oerhört frustrerad på grund av det. Siktar in mig på nästa helg istället och försöker trösta mig med att barnen iaf fått massor av uppmärksamhet den här helgen, då kan jag skriva nästa med gott samvete.

    • Jag har ständigt dåligt samvete för barnen men intalar mig att de stunder jag är med dem är jag en bättre och snällare mamma efter regelbundna skrivstunder. Men prio ett är givetvis barnen. Mår inte de bra mår inte jag bra. Ska ändå erkänna att jag är glad att ha döttrar som inte har aktiviteter som kräver så mycket engagemang som matcher och liknande. När jag väntar på att de ska bli klara med sin gymnastik brukar jag utnyttja tiden till att läsa. E-böcker i mobilen är en superbra uppfinning :).

  2. Mitt problem är att jag är så trött på helgerna också… Men igår tapetserade vi iaf äntligen vårt sovrum, även om det inte blev något redigerat. Räkna på! Jag kollar min ordräknare hela tiden.

    • Tröttheten vinner tyvärr över disciplinen. Men nytapetserat sovrum är inte fy skam. Vi skulle behöva tapetsera lilltjejens rum … när det nu finns tid …
      Min ordräknare är synlig hela tiden längst ner i word-fönstret. Det ger mig en push att fortsätta lite till … och lite till …

  3. På sista tiden har jag slutat att räkna ord men det beror nog på att jag är i slutfasen (ett kapitel kvar).
    Nu i November så blir ordräkningen superviktig igen så det beror kanske på var man är i skrivfasen.
    Tröttheten är alltid det som sätter käppar i skrivhjulet. Orkar inte heller skriva i veckorna just nu.
    Jag vill inte att det ska göra ont att skiljas från mina karaktärer, vet du varför hon sa så?

  4. Jag tycker alltid det är jobbigt att skiljas från sina karaktärer, så jag kan definitivt relatera. Jag räknar också ord, tycker som du det är både ett bra sätt att mäta sitt arbete i något mer konkret än antal timmar vid datorn, och en morot som driver en framåt mot de där målen man har satt upp för sig själv. Ser inget fel i det alls. :D

    • Nej, vi verkar vara många som ser fördelarna med ordräkneriet :). Antal timmar behöver ju nödvändigtvis inte leda till något alls mer än att man bytt ut ett ord och flyttat komman och punkter i vissa fall :D.

    • När ögonen ser i kors lämnar jag alltid datorn. Och det gör jag nästan på direkten de senaste vardagkvällarna. Det hjälper inte med disciplin för det är tomt i hjärnan när arbetsdagen krävt sitt. Just nu har vi ett extra högt tryck på jobbet och då är det viktigt att ta hand om sig.
      :-) Grattis igen Anna till den underbara nyheten att du debuterar i vår! HURRA!

  5. Ja det ska göra ont att skiljas från sina karaktärer, för att det ska kunna göra det för läsaren så behöver man själv tycka att det jättejobbigt. Just därför, så klokt att skriva trilogi, så får man hålla på ett tag…

  6. Jag gillar också att räkna ord. Det är ett bevis på att något händer, att jag kommer framåt, att jag gör nåt vettigt med tiden jag lägger på skrivandet. Svårare är det med redigering, det går inte att mäta på samma sätt. Men det är kul med målsättningar!

    • När jag redigerar brukar jag istället räkna antal sidor jag tagit mig igenom och även antal kapitel. Läste nyligen (kommer inte ihåg var) att människan är den enda varelsen på jorden som alltid strävar efter sina mål. Förändring. Utmaningar. Om vi inte hade haft den drivkraften hade vi nog fortfarande klättrat i träden, hi hi. Äsch, det sista var en parentes :D.

Kommentera

