Orden är som musik

Är det så att ju djupare svacka desto större zing? September månad har varit ovanligt segt för mig att producera någon text. För några dagar sedan var jag så fruktansvärt trött att ögonen vägrade se bokstäverna på skärmen hur jag än ansträngde mig. Ibland räcker det inte med stålvilja att fylla på skrivkvoten. Det var när jag ”gav upp” och tillät mig att slappna av, vila från manuset som det där gigantiska zinget kom.

Orden har strömmat ohämmat under helgen och sida efter sida har fyllts med text. Jag älskar när passionen och kreativiteten samarbetar, skapar en berättelse som bär mig framåt som om jag surfade på en våg. Och som vi alla vet, dalar alltid vågen ut så småningom, men innan det sker kommer jag att njuta av varje sekund. Jag känner just det som Howard Jacobson beskriver i klippet nedan. Orden har ett eget liv. De leder mig framåt, till platser jag inte ens visste existerade. Orden är som musik, som en vän och jag är vän med dem.

8 thoughts on “Orden är som musik

  1. Ja är det inte ofta så!?!? När man anstränger sig för mycket så blir det tvärstopp! När man sen ”ger upp” så börjar det flöda igen. Och ibland med nåt helt annat än det man velat göra tidigare. Och bättre!
    Det är som om man genom att släppa taget, öppnar nåt som man stängt till om innan. Kan absolut inte förklara det.
    Härligt med det där flytet! Gott du har det! :D

  2. Ja, det där kan jag hålla med om. Att när man släpper greppet så blir det plötsligt hur mycket flyt som helst. Man liksom lyckas verkligen låtsas att nu struntar jag i det här och då klarar det där som låst sej av att öppnas upp igen. Underbart att du har skrivflyt!

    • Att producera tankar är precis lika viktigt som målet att skriva ett visst antal ord varje dag. Inget av dem funkar att pressa fram. Det gäller att hålla sig cool och inte vara för ambitiös som jag har en tendens att vara lite för mycket ibland :-).

  3. Känner också igen det där, att man nästan kan få panik för att man bara inte kommer på lösningen, men sen struntar man i det och då kommer uppenbarelsen. Härligt att du är på gång igen!

Kommentera

