Lätt att glömma bort sig

Första veckan på jobbet var bra men intensiv. Konstiga arbetsuppgifter läggs på mig som jag inte ska ha med att göra egentligen. Det är sånt som min älskade bortgångne kollega skulle ha haft på sitt bord och som jag nu ”tvingas” ta hand om eftersom hans efterträdare börjar först om en vecka. Jag lär mig otroligt mycket men samtidigt har jag inte kompetens till att genomföra alla. Som tur är har alla berörda stor förståelse och överseende. Det är jag enormt tacksam för. Den här veckan löste jag efter mycket envist frågande åt alla håll och kanter, problemet med licenser till vissa mjukvaruprogram. Jag tror jag har sparat ganska många tusenlappar åt kommunen genom mitt enträgna frågande. Känner mig rätt så nöjd med det måste jag säga.

Mindre nöjd är jag över min berättelse och de hjärnspöken som försöker få mig att fokusera åt ett annat håll än jag ska. Det enda rätta är att strunta i att tänka så mycket och bara skriva. Första utkastet ska inte vara så djupgående genomtänkt. Trots att jag skrev ett citat ganska nyligen som beskriver skrivandets kärna …

First drafting should be a wild and wonderful ride, full of discovery, dreams and promises

… så hamnade jag i redigeringstänket. Gaaah! Nä, får jag tid idag ska jag fortsätta på den linje jag tänkt från början. Utfyllnaden får jag göra sedan när utkastet är klart. Därmed basta!

2 thoughts on “Lätt att glömma bort sig

  1. Ja, tänk inte så mycket. Skriv i stället. Det är när man börjar tänka mitt i som man stannar. Även om du skulle skriva nåt som inte stämmer med det du tidigare gjort, det går ju att fixa sen. Precis som du säger.

Kommentera

