Dags att stanna upp och plotta

Jag har haft ett fantastiskt flow den senaste veckan. Det liknar inget annat jag varit med om. Men så har jag ju varit ledig och inget annat har kommit i vägen och stört. Nu har jag ändå nått en punkt där det saktar ner. Inget som oroar mig det minsta. Jag måste helt enkelt tänka lite. Planera. Få till steget innan slutet i huvudet så jag vet om jag är på rätt spår. Det kan ta flera dagar och det är dagar som är precis lika roliga som när jag skriver.

Hittade den här formuleringen i ett nyhetsmail från Writers Digest som får mitt hjärta att banka lite extra. Det är så här jag tänker när jag jobbar/skriver. Det är de där två sista meningarna jag tar mig an nu.

The best fiction writers write like they’re in love—and edit like they’re in charge.

First drafting should be a wild and wonderful ride, full of discovery, dreams and promises. But at some point you have to settle down and make the book really work. You need to approach your manuscript with sober objectivity and knowledge of the craft.

6 thoughts on “Dags att stanna upp och plotta

  1. Precis så. Jag sitter i det där ”in charge”-läget och det bästa är att jag faktiskt känner att jag har kontroll. Så jag hoppas att ditt intrigskapande också kommer att fungera så. Lycka till!

    • Jag har kontroll på det jag har skrivit och även om jag skriver utan kontroll för stunden behöver jag har en riktning och det är den riktningen jag vill ha kontroll på. Lät det vettigt? Nej. Om jag liknar det med som du brukar göra det med ingredienser så behöver jag ta reda på vilka ingredienser jag ska ha för att fortsätt koka ihop soppan – typ. Flera idéer har redan dykt upp men inget som säger Zing.

  2. Håller helt med de där citaten. Klockrena! Jag är i förälskelsestadiet nu, eller vad man ska kalla det. hehe. vete sjutton om jag inte föredrar redigeringen. Då HAR man iaf något att jobba med.

    • Det går upp och ner det där vad man gillar bäst i skrivprocessen. Efter att har varit besatt av att skriva nytt gör jag nu en paus för att tänka. Funderar på att redigera ettan under tiden. Funderar alldeles för mycket ibland. Borde handla istället men vi får besök till helgen och hela huset behöver en omgång inför att släkten kommer på besök. Var sak har sin tid heter det ju :).

Kommentera

