Ett litet delmål uppnått

Har precis uppnått 30 000 ord. Tjohooooooo! Just nu är jag i ett sådant läge att jag själv tycker att handlingen är så spännande att jag helst vill läsa mig vidare. Men det är ju bara det att det är ju jaaag som måste skriva den för att få läsa den. Gaaaah! Har ni varit med om det någon gång?

Jag ogillar att berätta om detaljer i mitt manus men nu är jag så förtjust och ivrig att jag kan avslöja att det händer saker under modeveckans avslutning i Stockholm. Lägligt nog är den i slutet av augusti, närmare bestämt nästa vecka och fick bli ett utmärkt tillfälle för några av mina karaktärer att stråla samman och förtäta stämningen. Låter det inte nästan som Chic lit-fantasy? Ha ha, jag har uppfunnit en helt nu genre. Säkert inte till någon nytta alls men det låter lite kul. Det är svårt nog att ge ut fantasy och Chic lit för sig. Hur svårt är det då inte med en kombination? Egentligen borde jag hålla tyst. Tänk om något förlag läser min blogg?

Annars har vi som omväxling bedrövligt väder med regn som vräker ner. Ganska skönt efter stekande sol där blommorna i rabatterna flämtar av törst. Nu kan både jag och dem fira. Jag kommer dock inte att ha lika blöt fest som dem.

17 thoughts on “Ett litet delmål uppnått

  1. Paranormal romance? Jag menar, chick lit-fantasy väcker en hel del frågor. Så om du tar ett ord som redan används för att beskriva just den fantasy-avdelningen. I synnerhet som både fantasy/paranormal och romance täcker in en enorm variation.

    Ursäkta om jag, ähum, tror att chick lit-fantasy redan finns under annat namn. Nu känner jag mig som en riktig genre-förstörare här.

    Så jag hurrar för 30K i stället! Hurra!

    • Genrer och vad de ska täcka in för att en bok ska hamna under en viss genre är ibland klurigt. Romance? Det är inte så värst mycket romans i mitt manus den här gången. Chic-lit, innehåller inte det dyra prylar och mode? Två kapitel innehåller den ingrediensen men resten är ren fantasy så jag håller mig nog kvar vid bara den genren trots allt :).

  2. ”Min” genre är nog snävare än ett korsettliv. Folk frågar sig varför jag ens försöker ge ut boken på förlag, haha. Men varför följa strömmen när man kan göra något alldeles eget? Visst är denna typ av genre som jag skriver i rätt så populär utanför Sverige, men jag har inga tankar på att översätta den riktigt än :)

    • Vi måste göra vårt eget och skriva det vi själv vill läsa. Att få det utgivet är en annan business men den fighten får vi ta. Ett tips till dig är att du skriver en detaljerad synopsis på engelska och skickar det till några förlag i USA. Om någon visar intresse efter det kan du satsa på en översättning. Har hört via en skrivkompis att den vägen fungerar. Och kommer ett synopsis från Sverige är bara det intressant och kommer att granskas utan gäspningar.

  3. Chick-lit fantasy? Det låter som bra + bra = superduper! Jag kommer vilja läsa så en läsare har du iaf! :) Jag trodde att du skrev uppföljare till din första bok, den som ligger ute hos förlag, eller har jag blandat ihop det nu?

    • Jag blir alltid lika barnsligt glad när någon vill läsa :). Och jo, det är uppföljaren jag skriver på medan första delen väntar på de semestrande förläggarnas intresse :).

  4. HURRA! Tycker som de flesta andra att chick lit fantasy låter som en förträfflig kombo. VILL LÄSA NUU! Skynda skriv! Härligt med känslan du beskriver, att ”vara tvungen att skriva den för att få läsa”, det måste vara den bästa känslan!

    • Du ska få läsa, men inte förrän första utkastet är klart :). Det är frestande att be någon titta på det men det är alldeles för ofärdigt och rent av direkta felaktigheter i vissa detaljer.
      Tack för ditt fina tackomnämnande du publicerade på din blogg idag :))! Blev rörande glad över den. Då är vår lilla hemlis avslöjad, hi hi.

      • Hihi! :) Du har rätt, ingen läsning förrän första utkastet är klart. Det har jag med lärt mig. :) Men jag ser fram emot det! :P

Kommentera

