Ensamma stunder

Min gårdag var oerhört produktiv på skrivfronten. Jag fick ett par timmar helt för mig själv och 1600 ord lades till manuset. Nu är jag någonstans på sidan 84 och min huvudkaraktär Helena har fått ganska otrevliga nyheter om en av sina antagonister. Mina händelsetoppar brukar vara vid sidan 40 och 80 ungefär och jag tror att det var Amanda Hellberg som någon gång nämnde på sin blogg att det bör hetta till runt dessa sidor plus vid några fler som jag inte kommer ihåg.

Jag har märkt att jag skriver mycket bättre språkmässigt på mitt andra manus än det första – konstigt vore väl annars. Vid varje längre uppehåll har jag som rutin att gå tillbaka en eller två sidor och läsa in mig och komma i rätt stämning för att fortsätta. Då passar jag på att peta lite men bara vid fel som skaver som sandpapper inom mig. Det finns saker som ska ändras helt i början av manuset men jag låter det vara till redigeringsfasen.

Egentligen borde jag gå tillbaka till första delen, GP 1, för att göra alla de ändringar jag har kommit på men jag är så fast i tvåan nu att det är i stort sett omöjligt att slita mig. Inget förlag har ju ändå hört av sig så jag har gott om tid.

Bokhyllan fick sig en brottningsmatch för ett par dagar sedan. Det var omöjligt att få in fler böcker och det började samlas bokhögar lite här och där i huset. Nu finns stora luckor i hyllan och bokhögarna är borta. Det jag rensade bort var mest gamla trädgårdstidningar och faktaböcker som inte fyller något syfte längre. Internet finns ju liksom.

14 thoughts on “Ensamma stunder

  1. Kan du tänka dig att hälsa på och komma med goda råd om sån där hyllrensning? Jag försöker. Oj, så jag försöker. Det går segt. För det är hela tiden mängder av faktaböcker och annat som jag tänker, men ifall jag nångång får för mig att skriva om det där… Alltså får för mig för att jag ser den där urgamla boken och då får idén. Uff. Nån borde rensa i min bokhylla. Grattis alltså till välutförd rensning!

    • Konsult inom hyllrensningsbranschen vore något :-). Ärligt talat har jag fortfarande kvar mååånga fackböcker. De jag valde att slänga var kokböcker som bara innehöll äckliga recept och trädgårdsböcker som bara visade bilder och beskrivningar som finns på internet. Massor av deckarpocket rök också. Välj ut fem av dina sämsta böcker så har du genast lite mer plats. Vill du ha långvarig effekt/utrymme måste bulldosern fram annars är det helt enkelt en ny bokhylla som gäller om det skär i hjärtat. Jag trodde det skulle bli svårt att välja men när jag väl var igång gick det hur lätt som helst. Men jag vill skicka med dig ett ordspråk om du tvekar över att göra dig av med någon bok; ”Tveksamhet är skäl nog att låta bli.” Lycka till!

  2. Härligt att man hela tiden utvecklas språkmässigt, läskigt vore det annars! Jag följer också den där kurvan, men mina toppar kommer lite senare i mitt nuvarande projekt, får se lite hur långt manuset blir totalt också.

    • Någonstans har jag läst att man ska göra en kurva på sitt manus, när de där spänningsmomenten skapar sina toppar. Jag är alldeles för lat för sådant där. Inte ens synopsis orkar jag göra. Allt är i huvudet. Kanske därför jag oftast låter ”Hm… öh … va?”, när någon tilltalar mig här hemma :D.

  3. Vad härligt det låter. Och du har ju kommit en bra bit på tvåan nu också! Några timmar för mig själv är det jag önskar mig allra mest just nu, har inte skrivit en rad på fem veckor. Men tänkt desto mer:o) Snart så….

    • Åh, underskatta inte tankearbetet. Men ibland måste man ta sig tiden att skriva om det ska bli något skrivet, fast det vet du :-).
      Jag är snart uppe i 30 000 ord. Lite drygt 1000 ord kvar tills dess.

      • Tro mig, jag har planer. En vecka till bara, sedan sätts de i verket. Måste ligga lite lågt med det bara :o)

  4. Är de bästa tiderna :) jag är också en av dem som gärna jobbar på något annat under tiden man väntar. Jag skulle vilja utöka mitt bibliotek för just nu är det väldigt få hyllor. Många gånger har jag funderat på att bli en rensningskonsult :) då jag är en ickesamlare av monumentala mått enligt min man. Kram <3

  5. Det där med att rensa ut saker ur skåp och förråd kan ge mig en kick i flera dagar. Just nu njuter jag av den välordnade bokhyllan. Den står strategiskt intill mig när jag skriver så det är bara att sträcka ut handen efter de böcker som behövs för språkkoll eller research.

Kommentera

