Nåjja på filmmusik

När jag skulle börja skriva ikväll (torsdag) smög sig den där känslan av att inte duga på mig igen. Som tur var fick det inget fäste utan jag fångades av det jag hade skrivit senast och med hjälp av musiken skrev jag några rader om den ondaste av onda antagonister och hur han var innan han blev mörk och ond. Rätt sorts musik gör mig kreativ. Sedan ett par månader har jag hittat mycket bra filmmusik som inspirerar mig genom att Spotify vet vad jag lyssnar på och utifrån det tipsar mig om liknande musik. Idag hittade jag den här låten från ett soundtrack från The Game of Thrones.

10 thoughts on “Nåjja på filmmusik

  1. Ja och filmmusik har ju fördelen att höra ihop med en viss stämning också i samband med själva tittandet. Alltid bra att involvera fler sinnen som bakgrundsbrus.

    Och förresten, jag tror rätt hårt på att man ska säga åt sig själv att man är bra, att det man skriver är bra. Även om det känns ovant och märkligt. Så gör det, funkar inte varje dag. Men man behöver det.

    • Jag håller med dig om att man ska säga åt sig själv att man är bra. Och som jag sa i föregående svar till dig; Hellre skriver jag än bra :). När det gäller första utkastet är det lättare att ha inställningen att skriva utan några som helst krav på språklig perfektion. Så i den här fasen när det bara är till att få ur sig historien är Herr Jantes försök att knäcka mig meningslösa. Okej, lite motstånd och gnissel kan jag känna men det är bara en känsla och den försvinner så fort jag börjar jobba. Med den vetskapen låter jag aldrig känslan av tvivel få så stor effekt utan jag sätter mig snällt med datorn i knät, startar rätt musik som får mig i stämning, läser de två senast skrivna sidorna och jag är – ‘in the mood’. Med åren har jag lärt mig vilka känslor som är värda att lyssna på och vilka som inte är det. Jag skulle kunna skriva ett helt inlägg om det här inser jag vad gäller känslor :). Ska nog göra det någon dag.

  2. Håller med, rätt musik kan göra underverk för skrivandet! Ibland när jag känner att skrivandet går segt måste jag byta musik till nåt helt annat, och det brukar faktiskt hjälpa, en stund i alla fall :)

    • Det händer att jag bara lyssnar på musiken och brainstormar fram nya scener och låter skrivande vänta. Att lyssna på samma låt om och om igen är inget för mig.

Kommentera

