Ingen nådig månad

Jag är ensam systemförvaltare på jobbet just nu och det känns kan jag säga. Det är knappt jag hinner andas och gå på … ja ni vet. Värst av allt är att mitt otäcka stressymptom i form av hjärtklappning börjar ge sig till känna igen. Jag försöker ”tänka ner mig” och inte ta allt på så stort allvar men det är inte lätt när man har tio bollar i luften och du ska kasta dig än hit och än dit för att undvika att tappa någon boll. Därför har jag bestämt mig för att ta bort alla krav hemma och bara vara. Bara göra sådant jag tycker om. Tvätta tex. Det gillar jag, för då får jag vara för mig själv en stund och tänka utan att bli avbruten.

Tog en cykeltur med minsta tjejen efter jobbet idag trots att jag var så trött att jag hade kunnat somna på fläcken. Det gjorde att jag piggnade till och fick tillbaka lusten och orken att laga middag. Längtar till helgen. Då ska vi fira min pappa som snart fyller 70 år. Och nej pappa – vi skaaaa inte hitta på något. Jag vet att du uppskattar att vi kommer som vi är så så får det bli, med en liten present.

Vad gäller skrivandet så hinns det inte med. Ingen ork helt enkelt även om den surrar en hel del uppe i huvudet. Som tur är har jag slutat där det börjar hända grejer så det blir förhoppningsvis lätt att komma igång igen när det blir dags.

13 thoughts on “Ingen nådig månad

  1. Nu vet jag inte hur situationen ser ut på ditt jobb men varför kan bara inte företagen se till att ha tillräckligt med personal så att man orkar och hinner med, Morrrr.
    Lova att ta det lugnt Carola <3 jag vet att det är svårt för man är en ansvarstagande person men ingen kommer tacka dig om du går in i väggen. Har personalen inte ens tid att gå på toaletten då skulle min chef få en knytnäve i skrivbordet i alla fall men å andra sidan har jag alltid fått heta Gestapo på jobbet :) Stor styrkekram till dig finaste Carola!

    • Jag har två kollegor som är på en välbehövlig semester och en av dem har erbjudit sig att hoppa in om det behövs. Just nu hinner jag med det jag ska och det kommer troligen att lugna ner sig så fort alla sommarvikarier har kommit in i systemet. Den här veckan är som värst men efter midsommar brukar det lugna ner sig, peppar, peppar. Och jag kan försäkra dig om att jag ska ta det lugnt. Det här jobbet har lärt mig att både prioritera och framförallt – delegera :). Jag har medhjälpare ute i verksamheterna som gör ett fantastiskt jobb och avlastar mig.
      Tack för din värmande styrkekram goaste du <3!

  2. Ibland kommer det såna där perioder i livet då man får koncentrera sig på att leva, resten får helt enkelt vänta på sin tur. Tycker det låter klokt att du tar bort krav och gör det du känner för. Tror skrivandet kommer gå galant sen när du laddat lite. Ta hand om dig! Kram.

    • Jag älskar mitt jobb men jag älskar mig själv mer så jag ser till att vara snäll mot mig själv. Då är jag också snäll mot andra och gör ett bra jobb :-). Därför tar jag faktiskt den här tuffa perioden med ”ro”. Den varar inte för evigt liksom :-). Sliten men glad med andra ord. Tack Fia för din värmande omtanke! Kram

  3. Usch, jag mejlade faktiskt min chef igår och sade att jag hade nått. och nästan passerat, min gräns. Hen tenderar att hitta på ständigt nya uppgifter ovanpå dem man redan gör… Det är inte roligt när man känner sig stressad och alla sommarfiranden och semestrar känns som en stressfaktor för jobbet snarare än någonting kul att se fram emot. Ta det lugnt och andas dig igenom, precis som du verkar göra. Hjärtat måste du vara rädd om!

    • Idag (en dag senare än inlägget) var det lugnare igen och jag vet att värsta toppen är nådd. Nu kommer det att bli en aning lugnare och mer hanterbart. Bra att du säger ifrån om du nått din gräns. Det är ingen annan som vet var den går och som någon annan sa, ingen tackar dig om du går i väggen. Vi får ta det lugnt båda två och prioritera det som är viktigast. Kram!

      • Så bra att det har lugnat ner sig!
        Ibland hjälper det att få klaga över hur stressigt det är, pysa ut lite ånga så trycket sjunker. Sen kan man (jag) få mer perspektiv på situationen, ta några djupa andetag och gå vidare :-) Igår bockade jag av några ”måsten” på jobbet, och idag vabbar jag. Det är SÅ skönt.
        Kram.

  4. Jobbigt med mycket jobb. Men samtidigt, man måste ju göra det också. Och vet inte hur det är med dig, men när jag har mycket så jobbar liksom texten inuti, är alltid extra noga med att ha anteckningsbok med då, för att kunna skriva ner det där som råkar dyka upp mitt i vad det än är. Så att man får använda det sen.

    På nåt vis typiskt i alla fall, att när man tänker sommar så borde det vara varva ner men just då blir det extra mycket jobb. Håll ut! Kram!

  5. På tal om att ta det lugnt när det är sommar så beslutade vi faktiskt att ställa in veckan på västkusten i augusti och avbokade stugan. Vi har så mycket annat att göra i sommar som också är avkoppling. Lite pyssel med huset också förstås. Man har så stora ambitioner för ledigheten så att det inte blir någon ledighet till slut. Jag älskar att få vara hemma och skrota omkring som jag känner. Följa de soliga platserna runt stugknuten under dagen eller sitta på altanen under en filt och lyssna på regnet som smattrar mot plåttaket med en kopp kaffe som sällskap. Jag återkommer till det där lilla som jag nämnde på din blogg. Det är stunderna när jag stannar upp och bara är som ger mig mest behållning. Men visst, en tur till Stockholm och även min gamla hemort är inte fel, så länge det inte blir ett enda flackande riket runt :).

    • Jag är rätt bra på att säga ifrån numera och jag gör inte mer än det jag absolut måste :). Det är en fördel med hjärtklappningen att jag tvingas jobba i ett normalt tempo (och det är ganska effektivt det med) :).

Kommentera

