Grubblerier kring fantasy

I går la jag krut på att googla efter fler förlag som ger ut fantasy. Några av er har också kommit in med värdefulla tips. Tusen tack för er hjälp! Efter att ha letat på internet en stund hittade jag några förlag till men letandet förde också med sig tvivel till min genre. De stora förlagen verkar enligt flera artiklar inte våga satsa på fantasy. Jag och många andra med mig gillar fantasy och många gör det utan att veta om det. Det finns äldre litteratur som aldrig klassats som fantasy utan kanske mer som sagor. I USA är en genren omåttligt populär och säljer i miljonbelopp.

Jag har svårt att tro att svenskarna bara vill läsa deckare och vanlig skönlitteratur. Det är ofta jag hör från människor att de någon gång läst Sience Fiction av tex Isac Asimov eller Fantasy av Tolkien och verkligen slukat den världen. Vi är många som vill ha mer, inte nödvändigtvis så episka som Sagan om ringen, men det där som twistar om vår verklighet till att inte vara riktigt som vi tror. Nu när jag insett de stora förlagens försiktighet i att anta sådana manus är det naturligt att jag börjar ifrågasätta om det jag skriver verkligen är värt all möda. För en stund tappade jag all lust och tänkte att nu är det läge att skriva något nytt, något ickefantasy. Då var det en röst inom mig som sa att det jag skriver är originellt och värt att våga satsa på. Är jag bara tillräckligt envis så kommer jag att ge ut min trilogi. Och det finns faktiskt förlag som bara ger ut den här genren så helt hopplöst borde det inte vara.

Bara för att peppa mig lite extra har jag skrivit ut nedanstående bild. Kings ord eldar på den där inre jäveln som vägrar ge upp.

 

Kings ord

 

Det jag måste jobba på är ännu mer originalitet i manuset. Det spår jag har halkat in på nu är inte särskilt originellt och jag behöver researcha för att få inspiration. Som tur är finns det massor att ösa ur inom det ämne jag använder mig av och twista om det till mitt eget. Det här är en utmaning som heter duga och det är det jag lever för. Att tänja gränser och våga vinna.

20 thoughts on “Grubblerier kring fantasy

  1. Kör på bara och vrid till! Fantasy i den här delen av världen betraktas ju ofta som nördigt, så det är ju en viss sorts läsare. Och då också vissa förlag som är speciellt intresserade. Det fina är ju att fantasyläsare ofta läser väldigt mycket.

    • Den nordiska mentaliteten är allt för sval och slätstruken ibland. Älskar att vara en nörd :). Fram för nördigheten och fantasyn :D.

  2. Fortsätt skriva Fantasy om det är det du vill skriva! Man måste tycka att det är kul att skriva för att det ska bli bra och för att man ska orka till mållinjen – det är ju en HEL del jobb med att skriva en bok!

    • Precis så är det! Som jag skrev i ett inlägg för en tid sedan – jag lever när jag skriver fantasy :).
      Någon gång ska jag pröva på en annan genre bara för att jag gillar utmaningar men jag tror inte att det är läge för det just nu. Jag vill inte ge upp så lätt :-).

  3. Så länge du skriver det du vill skriva så tror jag att du så småningom kommer att hitta precis rätt med dina manus! Och man lär sig alltid något på vägen. Jag tycker att jag börjar hitta rätt nu och jag är inne på manus nr 10. Fast det kanske bara är jag som är lite trög :)

    • Jag tror inte alls att du är trög :). Var sak måste ta sin tid och det som känns rätt idag var inte rätt igår. Just det där du säger med att man lär sig på vägen – det är en del som gör livet underbart :).

  4. Lust är den starkaste drivkraften och när den får härja fritt då blir det bra. Sedan är svenska förlag lite mossiga och fega, de vågar inte satsa på en av den största genren i världen. Det kanske är dags att de tar reda på vad läsarna vill ha! Stooooor pepppppkram <3

    • Försäljningen av Engelsfors-serien borde tala för suget kring fantasy. Fantasy tycks inte ha någon åldersgräns heller så det borde vara en kassako i närheten av deckar-genren.
      Du har redan peppat mig genom ett inlägg med 45 Master Character :)). Den har fått mig på banan igen. Kram <3!

      • Den serien har jag inte läst men det låter som ett bokköp :)
        Vad glad jag blir, att kunna peppa en författare med ett inlägg är det bästa betyg jag kan få <3 Kram!

      • Har du inte läst Cirkeln och Eld? Otroligt välskrivna ungdomsböcker som även jag som 40-åring kan ta till mig. Jag rekomenderar dem starkt :)!

  5. Det är lite som med romance. det som säljer bäst i USA och andra länder är det knappast någon som skriver eller ger ut här. Skriv det du brinner för, det är det enda raka.

    • Åh, Kati! Du är ett tydligt, underbart exempel på att lyckas med det tillsynes omöjliga :)). Ni har alla rätt. Att skriva det jag brinner för är det enda raka. Som Anne Rice sa; I feel alaive when I write fantasy :).

  6. Jag tror benhårt att fantasy kommer att bli mer ”rumsrent” även här. Harry Potter, Sagan om Ringen, True Blood, Game of Thrones, Hunger Games… Kan knappast gå någon förbi – inte ens tröga förlag – att de är storsäljare och tittarsuccéer. Och jag läste / såg samtliga i vuxen ålder med stor behållning.
    Tror problemet är genretänket över huvud taget. Fackindelningen stöter bort folk – åtminstone än så länge. Jag har också sagt att jag inte gillade fantasy och tyckte min man var nördig som bara läste Fantasy och SF. Själv läste jag ju ”böcker”. Att sedan några av de böckerna innehöll spöken, synska människor, städer som försvann i vampyrepidemier eller framtidssamhällen med totalitära regimer…
    Nu sitter jag här själv och skriver urban fantasy / skräck, och tror som sagt att både det – och romance – kommer att samsas fint med deckarna i framtiden.
    Heja på!

    • Du har nog rätt i att fackindelningen och begreppet fantasy skrämmer bort folk. Tom jag själv kan känna mig osäker när jag förklarar för folk som frågar, att jag skriver fantasy. Men som du nämner, mycket är fantasy som inte benäms med den genren. I film blir det tydligare. Där är det mer okej att se på orcher, vampyrer, dystopier och annat som mellan hårda pärmar uppfattas som nördigt. Jag har ändå en känsla av att det är en förändring på väg. Jag har en bekant som i dagarna släppt sin tredje fantasybok och gått upp på topplistorna, så det är på gång :).

Kommentera

