Två nej på samma dag

Jaha, då fick jag nej från två förlag på samma dag. Hoppet står nu till de två återstående förlagen. Vet faktiskt inte hur jag ska göra om jag får nej från de andra också. Alltså, ska jag släppa manus 2 som jag kommit in i så bra för att skriva om manus 1, eller ska jag fortsätta med manus 2 så att jag har ett första utkast och sedan jobba på manus 1. Eller kanske skriva något helt annat? Mitt svar blir nog att jag tar en dag i taget. Jag skriver faktiskt för att det är kul och det blir vad det blir.

Hmm… Jag är inte ett dugg trött på mina karaktärer men det vore lite kul att testa något helt nytt. Sedan jag köpte sista delen av Legenden om Morwhayle i lördags till min åttaåring, har jag tänkt att det finns alldeles för lite fantasy för barn. Och varför inte skriva en sådan bok själv? Har inget ide än om vad, åtminstone ingen tydlig story från A till Ö, bara olika tänkbara karaktärer. Tål att tänkas på.

34 thoughts on “Två nej på samma dag

  1. En dag i taget låter bra. Jag har lämnat den halvskrivna uppföljaren på mitt refuserade manus därhän och bytt genre totalt, och det är riktigt roligt. Men jag har ju ingen aning om det jag skriver nu kommer att funka bättre. Jag bara tror det :-)

    • Att tro att det funkar räcker långt. Intressant att du bytt genre, det har föresvävat mig men jag har inga bra uppslag än även om jag inte är helt främmande för det. Troligen fortsätter jag med manus 2 eftersom jag är så nyfiken på hur den ska fortsätta :)).

      • Att skriva är verkligen som att läsa ibland :-) Är du nyfiken på fortsättningen blir säkert de framtida läsarna också nyfikna.

    • Ha ha, det vore något att friska upp min norska med att skriva en barnbok. Prata är en sak men skriva … Tack ändå för ditt fina stöd, det värmer gott ska du veta <3! Klem

      • Forlaget vil helt sikkert ta i mot den på svensk i så fall. Man har oversettere vet du. Dette var Astrid Lingrens forlag i Norge ;) Har du norske røtter?

      • Helt klart intressant om det är så att de tar emot manus på svenska! Mina rötter är inte norska men jag är född och uppväxt tre mil från riksgränsen. Flera klasskamrater var från Norge och jag följde många gånger med mina föräldrar att handla i Örje och Mysen. Tyvärr är min norska väldigt ringrostig efter att inte ha använt den på tjugo år men det skulle säkert gå ganska snabbt att lära sig igen :).

  2. Fy vad tråkigt. barnbok låter faktiskt väldigt intressant, vilken åldersgrupp skulle det vara? En fördel är ju att du då har testläsare inom familjen :) Själv har jag också övergivit (för tillfället) manus 4 för att redigera manus 3. det kändes mest angeläget just nu. Kram.

    • Om jag ger mig i kast med en barnbok är det åldern 9-12 år eftersom jag precis som du tänkte på, har två bra testläsare :). Bra att du har två manus att växla mellan när det går trögt i det andra. Jag är lite feg för att släppa ett manus och vänstra med ett annat :D.

      • Burra upp fjädrarna igen bara. :)
        Till och med Astrid Lindgren blev refuserad och det gick ju ganska bra för henne. ;)

      • Hi hi, jag det får jag göra. Även om jag vill vara realistisk och förväntar mig refuseringar blir jag ändå lite kantstött. Men jag har en envis tjur inom mig som vänder fram hornen och sparkar med klöven i gruset för att ta sats. Ska putsa på det där manuset så att det inte går att tacka nej till :). Tack för ditt pepp Rose-Marie <3!

  3. Blä för nej från förlag. Dubbelblä för två nej på samma dag! Hur många förlag har du skickat till denna vändan? Finns del fler potentiella som du kan skicka till efter en ev. omarbetning? Jag håller tummarna stenhårt för de sista två förlagen, vill ju verkligen läsa din bok!

    • Det är svårt att hitta förlag som ger ut fantasy. Jag gjorde en rövare och skickade till ett förlag som normalt inte ger inom den genren och skrev att jag hoppades att de skulle göra ett undantag. Tyvärr nappade de inte på det. Jag har inte gått på djupet än vilka fler förlag jag kan skicka till men något borde det ju finnas. Annars skriver jag om och bombarderar samma förlag igen :))

  4. Usch vad trist med refuseringar. Jag fick också två refuseringar samma dag en gång. Man blir verkligen nertryckt i skorna, men det är ju en liten tröst att veta att i stort sett alla blir refuserade ett antal gånger. Till och med J.K Rowling blev ju det. Så det är bara försöka komma igen med nya krafter. Jag håller tummarna för dig. Kram.

    • Tack Anna, det är det där man måste påminna sig att även de stora en gång också kämpade i motvind. Tack för kram och tummar <3!

  5. Trist. Känns som att det är vissa veckor/dagar då alla förlag har genomgångar och skickar refuseringar.
    Det är lite klurigt om man ska fortsätta skriva på den tilltänkta serien eller hellre välja annat, men själv har jag ibland fortsatt på en spin off som rört sig i samma värld men handlat om andra karaktärer. Det löser sig när du väl kommer dit!

    • Wow! Men tack Lee!!!!!! De där förlagen har jag inte skickat till. Så gulligt av dig att tipsa om dem :))!
      Träffade en fd kollega idag vars fru har många förlagskontakter iom att hon läser böcker och recensererar. Hoppas få lite tips där också :). Allt är välkommet!

  6. Trist med refuseringarna :( skickar en styrkekram
    Pratade med Anna Keiler om just det där när man blir refuserad, vad har man för plan B om alla säger nej till en.
    Viktigt är att fortsätta att skriva tror jag och inte ge upp men det tror jag inte ligger för dig, Carola. Stor PEPP kram.

    • Ja, det är lite trist. Särskilt standardrefuseringarna. Klart att jag blir lite stukad men ge upp ligger verkligen inte för mig. Jag slickar mina sår och kämpar vidare. Allt pepp jag får från alla er fantastiska bloggvänner gör att jag repar mig lite snabbare och växer i tron på mig själv. En stor kram till dig underbaraste Susanne och alla ni andra också som peppar och stöttar mig <3!

  7. Det gäller nog att inte sluta tro på sig själv. Lättare sagt än gjort! Kämpar själv med stukat förtroende efter några nej. Min idé är att skriva på några andra manus, låta texten vila lite och se om man kan ge sig på den på ett annat sätt. Sen känner jag att det är lite skönt att det är sommar. Jag hoppas att jag har fullt upp med att njuta så att jag glömmer av att jag väntar på svar från förlag:-)

    • Det är naturligt att känna sig stukad men jag kommer att göra som du, njuta av sommaren och skriva bara för att det gör mig glad. Det känns som värst precis när refuseringen dimpt ner i inkorgen men tankarna dras ganska snart till hur jag kan göra om, göra bättre. Låter mig inspireras av alla föregångare som kämpat och kämpat innan de blev antagna. Men nu ska vi njuta av sommaren, eller hur :):

  8. Nämen vad tråkigt med refuseringar! Men det där Mörkesdottir som Lee tipsade om ovan, prova det. Jag har läst några av deras böcker och gillar dem och det är ju fantasy. Grejen med fantasy är ju att även om det möjligen skenbart riktar sig till en viss åldersgrupp så är det ofta ändå mer en viss sorts läsare som är målgruppen och då är inte ålder lika viktigt. Men det finns nog en hel del barnfantasy också. Fast vuxna tenderar att läsa dem också.

    Har du förresten låtit nån utomståede läsa ditt manus? Nån testläsare eller lektör? Men jag tycker att du bra kan fortsätta skriva på tvåan, för det kan ju hända att du skriver nåt där som gör att du vill fiffla på nåt i ettan. Så vad du än går, ge inte upp.

    • Jag har haft en testläsare som gett mycket bra feedback. Funderar ändå på att kanske skicka det till lektör efter en redigeringsvända. Jag är långt ifrån den typen som ger upp i första taget. Det här är mitt första manus och det är fullt realistiskt att inte bli antagen första vändan. Sedan är jag allt för beroende av att få skriva så för den sakens skull är det bäst att jag fortsätter för att inte få psykbryt över småsaker :D.

      • Bra! Huvudsaken är att man vet att man skriver för att man själv behöver det. Förr eller senare blir det som det ska. Jag hejar på förr för din del.

  9. När jag hamnade i samma situation fortsatte jag med tvåan. Idag har jag skickat in den till förlag och from i morgon kommer jag ”jobba om” ettan. Tror att det är viktigt att inte störa ”skrivflödet” i det pågående projektet. Men du gör givetvis det som känns bäst för dig. ;) Lycka till!

    • Det som drar starkast i mig är manus 2. För att få lite sprutt på det har jag satt mig ner och fördjupat mig i karaktärerna. Vad driver dem, skrämmer osv. Väldigt nyttigt. En av dem började segla iväg och bli något han inte var men nu börjar jag få lite grepp om dem.

Kommentera

