Första refuseringen

Tänk att man kan vara så glad för en refusering. Kändes inte som ett ”Tack, men nej tack.” De förklarade att de har ändrat sin profil sedan de startade förlaget och nu vänder sig till en äldre målgrupp. Min karaktär hade visserligen slutat gymnasiet men de uppfattade den som en ungdomsbok och hänvisade mig till ett annat förlag och önskade mig lycka till. Och jag håller med dem, det är en ungdomsbok. Men just det där att de tog sig tid att föreslå ett annat förlag gladde mig och det nämnda förlaget har redan mitt manus sedan några veckor. Det känns så oerhört skönt med respons. Nu har jag betat av en refusering och är ett steg närmare ett antagande.

23 thoughts on “Första refuseringen

  1. Visst är det fantasy? Det är ju sällan så där väldigt åldersspecifikt. Utan snarast en viss sorts publik. Alltså vissa av de där ”ungdomarna” tenderar att vara i 60årsåldern. Jag menar, att jo, man kan tänka sig sin primära publik som ungdomar (har jag också tänkt) fast sen visar det sig att ungdom det är man rätt länge. Och med det ville jag bara säga, att jag beundrar ditt sätt att ta emot en positiv refusering. Trist att de hade ändrat linje och hoppas på det där andra förlaget då.

    • Håller helt med dig att dagens ungdom som förlagen vill vända sig till faktiskt kan vara 40, 50, ja rent av 60 år när det gäller fantasy. Den genren sträcker sig långt upp i åldrarna. Vet många 40-åringar som älskar Twilight. Lite stelbent sätt av förlagen att måla in sig i ett hörn men det är som det är med det här i Sverige. Jag får vara tacksam över det lilla att det inte var ett standardnej utan fick lite tips på köpet :)).

    • Jag har inte fattat riktigt att mitt manus är ute på turné och det är först nu det börjar bli verkligt. Någon tycker något :). Och jag blev inte sågad vid fotknölarna :)).

  2. Det låter som en positiv refusering tycker jag, Grattis! Får man fråga vilket förlag det var? Så jag kan hålla mig undan (skriver ju också typ fantasy med en ungdomshjältinna) :)

  3. Det är trist med en refusering, men de hör ju faktiskt till och dessutom fick du ju med dig tips samtidigt. Det är ju mycket positivt. Jag fortsätter hålla tummarna.

    • Precis Anneli, det hör till att få refuseringar och där är jag ganska realistisk. Jag förväntar mig inte att förlagen ska stå i kö även om jag tror att mitt manus har en stor potential. Sedan ska jag inte sticka under stolen med att jag drömmer om att flera förlag visar intresse :D. Någon frågade på mitt jobb vad som händer om fyra förlag samtidigt vill ge ut den. Då skrattade jag och sa att det som händer då är att jag hamnar i Guinnes rekordbok.

    • Det är jag i ett nötskal, att alltid se det positiva i det negativa. Jag griper efter minsta halmstrå och klamrar mig fast där. Det finns egentligen inget som säger att förlaget tyckte att manuset var bra men de gav mer än ett nej. DET känns bra :).

  4. Ja att få lite mer respons i refuseringsbrevet tyder ju dels på att de verkligen har läst manuset och verkar tycka det är bra. Positivt trots att de tackade nej.

  5. Pepp, pepp, pepp Carola! Det där var ju knappt att betrakta som en refusering ändå ju. För det var ju inte p g a att de tyckte att ditt manus var dåligt, utan för att de beslutat sig för en viss målgrupp. Nästa gång blir det ett ja :D

  6. Starkt av dig att ta refuseringen med en klackspark! Att se det positiva. Och ett väldigt gott tecken att de tog sig tid att ge respons :-) Håller tummisarna för bättre lycka hos andra förlag!

    • Jag försöker bara vara realistisk :). Vet i och för sig inte om det är realistiskt att se deras rekommendation att skicka till ett annat förlag som positivt men det ger hopp och en drivkraft att kämpa på. Tack snälla du för att du håller tummarna för mig Roza :))!

Kommentera

