Tegelstensutmaning

Mia Franck har gett mig en tegelstensutmaning. Jättekul :)!

Utmaningen går ut på att:

  1. Visa upp de fem tjockaste böckerna ur bokhyllan som du har läst
  2. Visa upp de två tjockaste böckerna som står i hyllan som du inte har läst

 

 

2013-05-16 19.07.16

Tidvattnets Furste av Pat Conroy fick jag i present för tjugo år sedan av min handledare efter en praktik som kurator. Minns inte så mycket av handlingen men jag minns att jag gillade den väldigt mycket och att den kvinnliga huvudkaraktären såg ut som Barbara Streisand. Kan det ha varit för att jag sett den som film med henne i huvudrollen? Som sagt – minns inte.

Eld av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren är en skön ungdomsbok vars karaktärer genast går rakt in i hjärtat. Väntar på att tredje delen ska släppas i trilogin.

Huset Vid Peachtree Road av Anne Rivers Siddons är en bok helt i Bincheys anda. En familjesaga fylld med öden, intriger och förvecklingar som håller dig på sträckbänken. Borde läsa den igen. Säkert över femton år sedan jag läste den.

Så Länge Vi Båda Andas av Stephanie Meyer. Oooooooh! Woooowww! Min Stora inspirationskälla. Den sista delen i Twilightserien som avslöjar Bellas öde. Åh, bara älskar stämningen i de där böckerna.

Sist men inte minst, Under Kupolen av Stephen King. Förståeligt att det tog många år för honom att färdigställa den romanen. Vet inte hur många karaktärer man får följa men jag hade aldrig tråkigt när jag läste den. Jo föresten, när antagonisten tuggade om en baseballmatch på säkert tre sidor. Vad gjorde redaktören för att missa det undrar jag? Men annars ett mästerverk av King him self.

2013-05-16 19.09.23

Beautiful Creatures av Kami Garcia och Margaret Sohl väntar på att bli läst. Vi får se om jag hinner se filmen först för jag har några andra böcker på tur. Förhoppningsvis hinner jag läsa undan de jag har på lager, bl.a Amerikanska Gudar av Neil Gaiman som också borde vara i redovisningen av olästa tegelstenar. Men eftersom jag har börjat på den får den inte vara med på bild.

Sedan har jag debutromanen Bödeln Frälsaren Observatören av Catrine Tollström att läsa. Vill så himla gärna komma igång med den men det är bara att inse att ha en trädgård på 1800 kvm, arbeta 80% och ha två barn kräver sitt engagemang. Jag kan trösta mig med att jag inte behöver klättra på väggarna för att jag inte har något att läsa.

Jag skickar vidare min utmaning till: Manuskt, Anna Keiler, Skribentskan,  och någon som läser ruskigt mycket – Sofia Fritzon. Ni är många som läser min blogg och du som känner att den här utmaningen vill du också göra. Då utmanar jag dig också :-)!

 

6 thoughts on “Tegelstensutmaning

  1. Ljuvligt att se dina tegelstenar. Och tredje delen, Nyckeln, väntar jag också ivrigt på. Kunde nog få finnas nu. Har förresten precis börjat på Under kupolen. Gillar stadsdrivet. Det brukar vara det finaste med King, det där hur han biter sig fast i staden och den alltid blir en viktig del av text och karaktärer. Så min idol på den punkten.

    • Då har du underbar läsning framför dig. Våldsscenerna är ruskigt bra ”illustrerade” i perfekt avvägda meningar. Rakt på bara. Inget subjektivt kletande :).

  2. Ping: Läget annars då? | SofiaFritzson.com

  3. Ping: Tegelstensutmaning | SofiaFritzson.com

Kommentera

