Usch, blä, och fy

Det känns som om jag gnäller lite väl mycket nu för att vara mig. Nu kommer jag att gnälla över hur dåligt mitt språk är i manuset som jag har skickat ut till förlagen. Berättelsen är jättebra men hrm … språket. Det kunde vara bättre kan jag säga. Mycket bättre. När jag har fått refuseringar från alla förlag ska jag nog anlita en lektör – efter ytterligare en redigering. Har till och med tänkt tanken att ge upp det här med att skriva. Vad ska det vara bra för? Jag hinner ju inte och skriver som en kratta. Men ser ni, jag lyckas inte hålla fast vid den tanken särskilt länge. Då tänker jag: ”Ja men gör det bättre då. Gå en kurs. Skriv för att det är kul. Läs hur andra skriver och ta till dig deras sätt. Inte tonen givetvis utan huuur.” Ja, ja. Det är väl till att fortsätt då, men manus ett får allt lov att vänta lite till. Tvåan börjar bli lite intressant nu och jag vill inte lämna skrivfasen riktigt än.

16 thoughts on “Usch, blä, och fy

  1. Det är jättelärorikt att gå skrivkurser. Jag tyckte jag kunde skriva innan jag gick kurs. Men kurserna har varit aha-upplevelser! Men hallå Carola, så dåligt tror jag inte att ditt språk är. Men att anlita en lektör är jättebra, man blir ju hemmablind. Och du skriver vidare, så är det bara!! Kram

    • Jag tror jag gjorde fel som läste ett råd på Litteraturmagazinet-Skriv. Börja inte meningar med han eller hon, sa den sakkunnige. Då såg jag bara det i mitt manus men nu med pigga ögon inser jag att det är långt ifrån varje mening som börjar så. Jag borde lära mig någon gång att aldrig läsa eller jobba med min text när jag är dödstrött :p.

  2. Jag hade också en sån period ett tag när det kändes som om jag bara använde samma ord om och om igen! :D Jag är säker på att du bara inbillar dig, varför skulle just språket plötsligt vara dåligt? det är nog bara en släng av ”Jag-har-läst-något-amazing-och-nu-har-jag-fått-en-släng-av-dåligt-självförtroende”. :) Pepp pepp! Lektör är förvisso bra, men de förbättrar ju inte ens språk så mycket, om det är det som brister. det är något man får göra själv, genom mycket läsande, men i ditt fall tror jag inte att det behövs! :)) Du är bra! Och hör sen! Kram.

    • Ja, du har nog rätt :D. Har slagit upp en bok från bokhyllan och hur i hela friden ska man kunna skriva en bok utan att någonsin börja en mening med han eller hon? Jag skyller min dipp på att allergin gör mig tillfälligt sinnesförvirrad :D. Nu rycker jag upp mig och lyssnar på dina härliga peppande ord. Tack för att du finns <3!

  3. Förstår inte alls varför ditt språk skulle vara dåligt? Men såna där svackor får man ibland, då är det som att allting man gör suger. Känns nog bättre en annan dag när du läser igenom det!

    • En svacka var det nog och den verkar höra till. Jag är nog inget undantag :D. Läste lite andra skrivtips av James Scott Bell idag och mår mycket bättre. Min berättelse är inte så pjåkig i alla fall :).

  4. Det kan inte vara grammatiken eller uttrycksförmågan som är dålig i alla fall, för dina blogginlägg är det definitivt inget fel på.

    Men visst är det lätt att fastna i ”favoritord” utan att ens märka det. I mitt förra manus fick jag söka på ordet ”kände” och skriva om. Alla kände nämligen precis allting. De var inte hungriga de kände att de var hungriga, de behövde inte gå ut de kände att de behövde gå ut, osv. Och det märkte jag ungefär två år senare…

    • Ha ha ha, det där felet gjorde jag också i början tills min testläsare var på mig. Som jag har förklarat för de andra så var det en av de berömda svackorna jag hade. Känner mig (här får man skriva så, hihi) lite som en tonåring med känslor som växlar från noll till tio på sekunden :D.

  5. Ping: Fel jag gjorde och gör | manuskt

  6. Som övriga här har jag lite svårt att tro på att ditt språk skulle vara uselt. Skulle nog märkas på bloggen då. Å andra sidan kan jag känna igen känslan, den drabbar mig med ojämna mellanrum då jag blir övertygad om att mitt språk knappt existerar. Men sen är ju det egentligen inte viktigt, för det är inte de smaskiga språkliga krumbukterna som är avgörande utan mer att man tar de där vanliga trista orden och använder dem för berättelsen. Inte nya fina ord. Utan de gamla vanliga som går att förstå. Och förstås, tvivlet måste finnas för att veta att man kan göra mer. Alltid.

    • Precis det där läste jag om idag i WD. Att det är det enkla språket som är viktigt och inte krumbukterna för att låta tjusig och viktig :D. Min karaktär är bara 20 år och då kan hon inte låta som en språkprofessor. Gah, dessa svackor. Som du säger så är det väl tur att vi har de där svackorna så att vi har förmågan att utvecklas. Det som inte dödar oss gör oss starkare.

  7. Det är i tvivlet man växer och ser sånt man tidigare missat. Det är bra att tvivla. Det gör dig till en ännu bättre författare.
    Du vet ju att jag redigerat på papper ett tag. Nu ska det in i datorn och när jag nu sitter och redigerar texten direkt i Word inser jag att jag bara har mitt ”papper” som en liten back up. Omedvetet väljer jag att skriva in exakt samma ord och meningar. Visst några grejer hade jag missat om jag inte haft mitt papper att titta tillbaka på. Men det är ändå intressant att jag när jag redigerar i Word, är jag hårdare mot mig själv. Kastar mer ord än jag gjorde på pappret. Häpp!
    Kan absolut rekommendera att anlita en lektör. Fick så mycket bra feedback! Hon skrev till och med: ”Jag kan absolut se dig bland Sveriges författare i underhållnings genren” Gissa vad det gör för självförtroendet. (skrivförtroendet ;) ). Jag blev så glad över hennes respons att jag inte kunde skriva på tre dagar. Var så uppe i det blå.
    Kör i vind! Du vet att du kan!

  8. Mina testläsare har peppat mig på vägen och jag borde gå tillbaka och läsa den fantastiska feedback jag har fått. Jag har pålitliga testläsare som inte säger sådana saker för att vara snälla tack och lov. Tack för ditt och alla ni andras underbara pepp! Lot´s of love to all of you <3!!!

Kommentera

