Förstår inte vart tiden tar vägen

Jag vill inget hellre än att skriva. Satt en liten stund igår och kom igång så himla bra. Idag blev det ingen tid alls för att skriva för klockan är redan tio på kvällen och jag har haft fullt upp med andra måsten. Normalt tar jag mig tid för att skriva men nu har måstena hopat sig och prioriterar sig själva. Snart är det helg. Undrar vad som dyker upp då och hindrar mitt skrivande? Nä, ska nog avsätta några timmar och ge f… i allt annat. Ingen dör väl av det. Ska livet verkligen vara så här? Jag grubblar på det en hel del. När ska jag få tid för mina intressen och inte behöva uppfylla och serva andras behov? Just nu känns det som att jag finns till bara för att fixa och dona åt alla andra i min omgivning. Usch! Känner mig som en hemsk mamma. Visst ska mammor stå i givakt för sina barn och minutiöst se till att uppfylla minsta lilla vink? Mitt samvete tror det. Fy vad jag raljerar, men det är min frustration som måste få spy ur sig innan jag exploderar. Känner mig usel just nu. Lika bra att gå och lägga sig.

14 thoughts on “Förstår inte vart tiden tar vägen

  1. Det är svårt att få tiden att räcka till. Kan du inte ställa en klocka/timer mellan t ex 21.30-22.00 och skriva då? Då sover väl barnen? Medan du donar med annat får du tänka ut vad du ska skriva den tid du har på dig. Jag åker buss till jobbet och brukar använda den tiden till att skriva anteckningar eller läsa manus. Ibland har jag till och med öppnat laptopen och skrivit på bussen (folk tror nog man har ett superviktigt jobb ;-)) Nu kanske du inte åker buss, men man får försöka hitta tid i vardagen. Lycka till och hoppas det känns bättre imorgon. Kram

    • Normalt sover barnen klockan nio men ikväll blev det lite uppståndelse när min man fick rusa ut och laga läckande rör efter att de har satt på sommarvattnet för säsongen. Det tog ett tag att själv få ner ungarna i sängen. När jag längtar som en galning att få skriva och min dyrbara tid försvinner till annat kliver jag ner på dagisnivå och tjurar som en treåring :-). Skönt att få gnälla även om det inte gör saken bättre på något sätt.

      • känner lite likadant nu för det har varit släktbesök och tomten som kallat och under veckorna förfaller huset invändigt och då måste jag städa m.m USCH, varför kan man inte bara få lite mer tid och då har jag ändå en rätt så självgående familj med barn som är 12 o 16 med datorn som bästa vän :) kram Carola!

      • Låter också mina barn ha datorn och Wii-spel som bästa vän :p. I helgen borde jag klippa häcken och putsa fönster. Tänk om Tomten kunde göra det istället :-). Kram!

  2. Jag känner verkligen igen det där med tiden. Dessutom, även om våren är underbar på alla sätt, så känns det som om det blir ännu mer att hålla reda på nu. Jag hoppas det blir bättre snart, för jag behöver verkligen jobba med mina manus för att må riktigt bra. Jag hoppas att du hittar din egen tid snart också.

  3. Känner också igen mig. Det är inte alls ovanligt att mina barn INTE sover när klockan är 21 och då har vi försökt få dem att somna i flera timmar. När de väl sover ska ALLT man vill göra plus vardagssysslor fixas och så ska man ju sova lite också … Hoppas det blir bättre och att du får lite skrivtid i helgen!

    • Jag bör nog ta mig den tiden för husfridens skull. Trädgården hinner inte växa igen på ett par timmar och barnen har en pappa som kan svara på frågor och hjälpa till när det behövs. Mitt dåliga humör går även ut över mina oskyldiga arbetskamrater så det är bäst att jag gör något åt saken :D. Måtte inget akut uppstå.

  4. Det är bra att säga det i alla fall. Jag tycker det brukar hjälpa att få spotta ur sej sin frustration över tiden man inte får för skrivandet. Man måste ju få barnen i säng. Men sen har jag sänkt eller stängt av städfirman, den inre. Så att jag får skriva när jag vill. Städa och fixa det gör jag sen när skrivflytet kräver lite tankepaus. Men barnen måste ju läggas först. Hoppas veckoslutet ger dej skrivtid!

    • Ja det är jätteskönt att spotta ur sig. Har gnällt inför en kollega också så det känns lite bättre nu. Städa behöver jag nog inte göra eftersom en kompis till min dotter berömde hur fint vi har det :D.

  5. Vi verkar har tvärtom problem. Det senaste har jag struntat i alla måsten och bara skrivit. Och för husfridens skull har jag nu tagit en paus i mitt skrivande och fixar ordning i huset och på gården istället. Jag får väl ner någon mening då och då, men just nu sätter jag mig inte ner och får långa scener gjorda. :(

    • Jag struntar också i vissa måsten men tyvärr går det inte att strunta i alla. Men i dag struntade jag i rabatterna i trädgården, plantera penséerna i en kruka och putsa fönstren. Det kan vänta och tack vare det fick jag ner 400 ord. Tjohoo vad härligt det känns :)!

Kommentera

