Skriv inte utifrån svaren utan från frågorna

Detta tips läste jag om på Katis blogg och det var något som hände i min hjärna då. Jag har tänkt på vad det egentligen innebär och vet inte om jag har kommit fram till något vettigt svar. Som av en händelse tog de  upp just det i Writers Digest den här månaden. De skriver så här: Medan du lär dig att känna fram din berättelse genom att hela tiden utforska vad som faller sig naturligt att hända, kommer du att upptäcka att dina karaktärer agerar mer trovärdigt och äkta.

Hmm, känna fram? Är det så jag gör när jag skriver? Det här hänger ihop med den där vanliga frågan: Var får man allt ifrån? Tja, inifrån mig själv. Jag sluter mig in i min värld och öppnar mina sinnen för vad som döljer sig där och då känner jag. Men frågar jag mig fram? Jo, jag har faktiskt upptäckt att jag gör det – genom nyfikenhet. Vad tycker hon om det där? Hur kommer hon att reagera om det där händer? Om jag han säger så, vad gör hon då? Många frågor förblir obesvarade även för mig en tid men på något sätt dyker svaren upp på vägen och det är ju det som är så himla häftigt med att skriva. Även jag är nyfiken på vad som kommer att hända även om jag tror mig veta slutet. För slutet kan ju ändras. Därför gillar jag inte detaljerade synopsisar. De kan vara en bra ledstång att hålla sig till men det är utsikten jag vill åt. Det som finns där bortom.

Stephen King beskriver det som att gräva fram reliken, fossilet men att det krävs försiktighet och rätt verktyg. Intriger anser han vara det sämsta verktyget. Den duktige författarens sista utväg och tråkmånsens första. Han litar mer på intuitionen än att låta intrigen bära berättelsen. Han fortsätter med att det är karaktären själv som får bestämma hur denne tar sig ur en svår situation och inte enligt en färdig mall utan bara genom att observera och skriva det man ser. Jag tror jag gör lite både och. Jag har en intrig men jag jämför det som att jag har ett par grundpålar, kanske tre men inte fler, sedan får det växa fritt däremellan. Jag skulle kunna filosofera om det här hur mycket som helst men nu sätter jag punkt. Tyck gärna till vad ni tror om saken. Jag tror inte att det finns något rätt eller fel – bara det fungerar :-).

 

7 thoughts on “Skriv inte utifrån svaren utan från frågorna

  1. Ja, det där väckte något hos mig med. Personligen tolkar jag det gärna som att man inte ska nöja sig med att ge svaret på den initiala, huvudsakliga frågan i berättelsen, utan hela tiden skapa nya frågeställningar. Göra situationerna mer och mer komplicerade allt eftersom man kommer längre in i handlingen, ställa sina karaktärer inför nya problem, hela tiden. Det skapar driv i handlingen.

  2. Jag upptäcker, ju mer jag skriver, att jag först har en ganska lös story där jag har en vag aning om var slutet finns, och på vägen upptäcker jag svaren på frågor som jag inte visste fanns från början. Ibland skriver jag scener eller låter något hända med en karaktär, bara för att senare förstå varför jag gjorde det. Och då är det ju helt självklart varför jag skrev så från början, fast jag då inte hade någon direkt baktanke med det. Eller hade jag det? Kanske svaret hela tiden fanns i mitt undermedvetna utan att jag förstod det? Verkligen spännande det där med att skriva. :)

    • Känner också igen mig i att jag inte alltid förstår allt som händer i berättelsen förrän senare. Skumt hur det undermedvetna eller vad det nu är får till de där detaljerna :-). Visst är det en av höjdpunkterna med skrivandet när man låter sig flyta iväg och inte behöva ha kontroll på allt :-).

    • Det här händer mig hela tiden! Plötsligt får en tidigare ganska random sak total mening, och det är hjärnan som har legat ett steg före. Älskar det, men samtidigt är det lite läskigt. En gång var mitt undermedvetna fem år före mig i skrivandet. Det var inte bara lite läskigt utan MYCKET läskigt… :)

      • Ja, ibland undrar jag om det inte är något som är med och styr bakom på ett mysko sätt. Spännande och läskigt på samma gång :-).

Kommentera

