Smaken av vin

Hur smakar vin – egentligen. Min karaktär är ganska så förtjust i vin, så jag försöker beskriva hennes upplevelse av det så att det inte bara blir som att hon bälger det i sig, för det gör hon inte. Hon njuter av det, och ska ju det beskrivas på bästa sätt. Både smak och doft.

För flera år sedan blev jag inbjuden några gånger till Munskänkarna och lärde mig ett och annat. Det har jag användning av nu. Men jag söker lite extra stöd på smaker via google. Hittar inte så mycket tyvärr men Systembolaget gav ändå lite.

Det här med vinet fick igång mig lite. Föll tillbaka lite i en svacka innan jag satte mig vid datorn. Jag var rädd att mina uppslag på toppar i dramakurvan och innehåll skulle vara för tunt – men jag tror det var den Jante igen som jönsade sig. Gillar inte Jöns-Jante. Bara tränga sig på så där, oinbjuden och allt. Tror han tröttnade på mig när jag började knattra på tangenterna för nu känns det liiite bättre igen.

11 thoughts on “Smaken av vin

    • Åh, vad glad jag blir. Tänk vad några få ord kan göra för humöret. Tack fina du :)! Vi är alla duktiga, precis så som du beskriver det i ditt inlägg, även du Susanne. Kram!

  1. Jöns-Jante kan vi verkligen vara utan. Jag håller med Susanne, ge honom alldeles för mycket vin så att han somnar : ) Lycka till med vinbeskrivningen!

    • Jag tror han fick sig ett glas för mycket för han sprider inte sin otrevliga aura just nu :). Vi får se om han sitter hemma och väntar på mig tills jag kommer hem från jobbet :).

  2. Du kan ju ta anteckningsblock med dig och gå till Systemet, botanisera bland hyllor och för anteckningar om smak. Eller om det finns nån vinsmakartidning, ännu bättre, där brukar stå om choklad, päron, citrus och sånt. Jag har gjort liknande för öl… Mycket roligt. Och ingen Jante närvarande.

    • Jag hittade ett nyhetsblad som innehåller precis det jag behöver. Köpte lite vin också :-). Det är ju fredag imorgon. Köpte en flaska kreativitet också för att få Jante på flykt om han dyker upp igen.

  3. Det där var ett bra förslag. Systembolaget brukar ju ha lite tidningar om viner och sånt där. Ska göra ett besök där idag för jag ska ända köpa lite vin till helgen och så kan jag passa på och köpa så jag har till Jöns-Jante :D.

  4. Jag tog också hjälp av systembolaget när en av mina karaktärer skulle köpa en flaska svindyr champagne. :) Det finns oerhört många vinbloggare annars.

    • Jag var till systembolaget och hämtade nyhetsbladet idag. Där hittade jag många smaker som jag kan använda. Kolla vinbloggar var ett bra tips som jag tackar för :-)!

  5. ja, det är ju bra att kunna svänga sig med de rätta termerna, så länge det är trovärdigt att karaktären känner till dem och kan identifiera dessa saker. Ibland kan man ju tycka något är gott utan att kunna redogöra exakt för vilka smaknoter osv som bidrar till det.

    • I det här fallet handlar det inte om några termer utan karaktären gillar att identifiera smaker för att det är kul :-). Men du har helt rätt i trovärdighetstänket där.

Kommentera

