Magikerna av Lev Grossman

Idag läste jag ut Magikerna av Lev Grossman. Jag är imponerad av Grossmans fantasi att skapa olika världar med sina alldeles egna regler. Huvudkaraktären är egentligen en ganska dyster typ men kanske är det därför som jag sympatiserar med honom och berättelsen får en tydlig ton som driver mig vidare att vilja veta hur det går. Slutet är oväntat och det är till och med omöjligt att ens försöka sig på att gissa hur det ska gå. Jag tror att det här är en bok för de som gillar det övernaturliga och inte är främmande för magi och trolleritrick. Man ska också vara förberedd på att det är långt ifrån feel-good-stuk över den här boken men jag upplever den ändå som mycket läsvärd för alla vindlingar den tar och ständigt överraskar mig. Kanske för att jag är så svag för magi och främmande väsen. Helt klart en bok jag rekommenderar om du gillar ”creepy adventure”.

Omslaget är ett av de vackraste jag har sett på en bok. Den är skapad av Niklas Lindblad.

20130306-202054.jpg

4 thoughts on “Magikerna av Lev Grossman

  1. Jag gillade också denna! Den var så annorlunda och oväntad. Tyckte om att den var lite mörk och att huvudpersonen var dyster, det passade in. Och omslaget är snyggt!

Kommentera

