Abstinensen kokar

Helgen har varit full av aktiviteter i samband med att minsta dottern har fyllt 6 år. Hennes farmor och farfar stannade över helgen och nu känner jag hur abstinensen efter manuset gör mig lättretlig och högst asocial. Jag har verkligen inte något emot deras besök med härligt bokprat och allt, men mitt beroende av att få pyssla om mitt manus är närmast en besatthet som får konsekvenser för min psykiska hälsa. Nu ska jag genomlida arbetsdagen och försöka hålla så god min jag kan utan att någon oskylldig ska behöva drabbas av mina grymtningar och morranden. Trots allt är jag mycket nöjd med helgen och att sexåringen har fått väldigt fina och bra presenter. Det bästa av allt var nog armbandet från hjärtevännen som får hennes ögon att tindra lite extra.

Glömde nästan berätta … Svärfar kom ut till mig i köket med några utskrifter som han undrade om han fick läsa. Hjärtat drog krampaktigt ihop sig och hela världen stannade då. När jag väl kunde dra efter lite luft för att prata var det med ett bestämt men artigt nej som han snällt fick lägga tillbaka det. Herregud, man (läs jag) kan ju dö för mindre.

12 thoughts on “Abstinensen kokar

    • Jag är nöjd bara jag får tillräcklig tid, dvs en timme. Ska försöka norpa åt mig mer tid. Ungarna får spela så mycket Wii de vill idag hahaha.

  1. Låter som en bra helg trots att svärfar plockat åt sig sidorna. Och det fina i det hela är väl att han frågade, kunde ha varit värre om han bara läst och frågat efteråt. Men förstår verkligen att det var chockartat. Hu, folk som rör i ens manus, farliga grejer det. Hoppas du klarar av dagen utan morranden.

    • Precis. Tänkte också att det var ändå en himla tur att han var så klok att han frågade och att han är intresserad är också ett plus i kanten.
      Jag har förvarnat min omgivning att jag är oberäknelig idag och det gör att jag kan slappna av mer. Skönt att jag har förstående kollegor =). Värre är det om barnen kräver mer uppmärksamhet än nödvändigt. Undrar om det räcker att muta med Wii? Hoppas det :D.

  2. Gaaah, tänkte samma sak som Mia. Tur att han frågade och inte bara började läsa. En del skulle nog ha gjort det. Jag försöker att aldrig ha saker liggande framme när jag får besök, tyvärr. De flesta faller lätt för frestelsen.

  3. Ha ha ha. Tänk, han som bara är nyfiken och vill se vad det är du jobbar med. Förstår att du sa nej, men kan inte låta bli att tycka lite synd om honom ändå. Fast du sa väl ”Den som väntar på någonting gott”…

    • Faktiskt så är jag tacksam att jag blir tokig(are) av att inte få skriva. Då är det inget övergående där skrivprojekten blir liggande :-).

Kommentera

