Skriva fantasy får mig att leva

Anne Rise säger det så himla bra en minut in i intervjun varför hon skriver ”supernatural”. Just det att hon känner sig levande. Och att genren är inget man väljer utan det väljer dig. Känner verkligen igen mig i detta. Fantasy var inget jag medvetet valde att skriva om. Det valde mig och när jag skriver fantasy så känner jag mig så otroligt levande. It sparkle me! Om jag väljer en annan genre någon gång så måste det kittla mig för att det ska fungera. Den dagen det blir aktuellt är det oerhört viktigt att jag gör en fullständig synopsis så att jag har något att förhålla mig till. Med det är då – nu är nu. 120 sidor kvar att korrläsa på GP del 1, hurraaaa!

12 thoughts on “Skriva fantasy får mig att leva

  1. Visst är det underbart :) när det händer och det är där passionen kommer in, det som gör att vi skriver vidare ord för ord, dag för dag. Och det är det som kommer göra oss framgångsrika. Stor kram <3

  2. Jag kommer osökt in på mitt föregående inlägg här om framgångsrika författare som ”slarvar” och tar sina läsare för givet. Anne Rise verkar inte vara en av dem. Nu har jag inte läst något av henne själv men enligt intervjun verkar hon inte ha gett ut något på ett tag förrän nyligen – just pga att hon inte hade kittlet. Då är det bra att tillåta sig ha den där pausen för att invänta rätt känsla och passion för utan den kan texten heller inte väcka läslusten. Kram!!

    • Undrar om det finns en skrivmusa där ute som väljer ut ett lämpligt offer för varje berättelse som bara måste skriva ner den för att få lugn och ro :-)? Allvarligt – ibland undrar jag, hihi.

  3. Det är den bästa känslan den när man hittar sin passion i skrivandet. Och så blir det aldrig tråkigt att skriva när man får vara i den känslan.

  4. Allt som vrider till verkligheten gör mej lite gladare. Så ja tack till fantasy. Eller andra genrer bara det inte behöver vara för verklighetstroget. Håller med alltså.

    • Fantasy och SF har alltid tilltalat mig när jag tänker efter. Några av mina tidiga alster var inom SF-området. En del kom ner på papper och en del stannade i huvudet. Jag älskade att läsa Isac Asimovs rymdteknologiska framtidsscenarion. Synd att det inte fanns så mycket av den varan på 80-talet. Jag får ta igen det nu. Ska ta mig en titt på Bokus och se vilken Anne Rice senaste bok är och kanske köpa den :-). På tiden att jag läser något av henne.

  5. Ja, och få höra det från en sådan etablerad författare som Anne Rice är ju guld. Gjorde ett inlägg jag med med det klippet. ;)

Kommentera

