Känns som jag redigerar mer än korrigerar

Middagen med maken var helmysig igår kväll. Vi tog beslutet att inte gå på någon bio utan sitta kvar och ta det lugnt. Att just ta det lugnt är något vi verkligen behöver. Få sitta och prata om ditten och datten som två vuxna. Så vi kom med andra ord hem ganska tidigt och jag bänkade mig vid datorn och maken vid Tv:n.

När jag korrat klart insåg jag att jag bara hade hunnit med tio sidor. Det skavde alldeles för mycket så jag gjorde om och gjorde om. Kom på mig på flera ställen att det var mer tell än show. Ajabajja! Men det lönar sig att peta. Jag får beröm av mina kritiker/testläsare som är näst intill ohälsosamt för mitt ego. Jag skojade med dem och sa att jag växer så att jag snart slår huvudet i dörrposten varje gång jag går genom dörren. Nej ärligt talat var det precis vad jag behövde få höra. Det är så oerhört påfrestande för självförtroendet att ständigt granska sin text och bara leta efter fel, fel, fel ,fel. Det är av ren envishet som jag fortsätter. Jag är skyldig min familj att slutföra det här så att jag inte har offrat tiden att inte vara med dem för ingenting. Sedan är det också som ett beroende, att varje dag få komma ett steg vidare och se något förändras. Och det bästa av allt, få vara i bara min värld för en liten stund.

10 thoughts on “Känns som jag redigerar mer än korrigerar

  1. Ja, det är ett petande hela tiden i texten tycker jag. Jag har ju redigerat trean ett varv idag och sen satt jag och bollade med min testläsare lite andra idéer. Det visade sig att jag skulle ha kört på plotten jag tänkt från början istället. Så, nu är det bara att göra om. Inte hela manuset, men en hel del. Första gången det händer mig och jag kan LOVA att det är den sista också. Nästa gång ska jag verkligen tänka mig för innan jag ändrar mig :-)

    • Hu vad tufft. Så mycket ändrar inte jag. Snarare hur de formulerar sig i dialogerna och gestaltningen. Show don´t tell you know :-). Tack för att du berättade om ditt misstag för nu ska jag tänka mig för om jag får sådana idéer. Bäst att kolla upp ändringar med testläsaren INNAN man genomför dem.

  2. Lät jättemysigt med middag, det kommer alltid fler filmer. Visst är det härligt att märka att man kommer framåt! Och klart man vill att det ska bli riktigt bra och ”värt” tiden man lagt ner på det!

  3. Aww, gud vad fint sagt, jag förstår hur du resonerar. Och kanske är det en bra sporre så här i slutskedet, att avsluta det man börjat för någon annan än sin egen skull. Då blir nog tillfredsställelsen ännu större när man är klar.
    Visst är det härligt att vistas i sin bokvärld, kan relatera till det till 100%. Det är den bästa känslan.

    • I första hand gör jag klart det för min skull men tanken på att ge upp känns svårt just för att jag offrat umgängestid. Ge upp är annars en frestande tank just nu. Allt jag skriver känns som skit. Allt! Behöver nog vila från det här snart.

Kommentera

