Klichéspäckad film

Idag åkte jag hem vid lunchtid för att vila. En svag feber gjorde att jag inte orkade vara trevlig eller utföra mina arbetsuppgifter. Jag bäddade ner mig i soffan och valde en dramafilm med Angelina Jolie. Kom inte ihåg namnet på den men någonting med Crossing borders var det. Förskräckligt dålig. Gestaltningen och handlingen var så klichéartad att jag var tvungen att stänga av efter en kvart. Så äckligt amerikansk och stereotyp i sin framtoning att det bara blev pinsamt. En rik kvinna (Angelina) blir tårfyllt gripen av de svältande barnens situation i Afrika att hon köper en karavan med förnödenheter som hon vill ska komma ett flyktingläger till godo. Skådespelarna är inte ett dugg trovärdiga och actionscenerna pinsamt lama av tafatta skådespelare.

Istället valde jag Erin Brockovich. Där var det en Julia Roberts med heta känslor. Jag har sett filmen förut och tycker fortfarande att hon gör en fantastisk rollprestation där hon lever ut sin ilska, hopplöshet och övertygelse om att skipa rättvisa. I film är det precis lika viktigt att få fram rätt gestaltning som i en bok. Och för att inte tala om klichéer. Amerikanska filmer har allt för ofta lite väl mycket av den vara tycker jag. Fast ”A brighter side of life” med Jack Nicholson är ett undantag. Älskar den galna karaktären han spelar i den filmen. Det vore något det att skriva en bok om en sådan personlighet.

11 thoughts on “Klichéspäckad film

  1. Erin Brockovich är en jättebra film och jag tycker att många av de här filmerna som baserats på verkliga händelser ofta är bättre än de fiktiva. Jag gillar också A brighter side of life, även om den inte är baserad på verkliga händelser (fast man vet ju aldrig) hehe.
    Om man ska gå på hemskare filmer som är baserade på verkliga händelser, gillade jag även Monster. Den som handlar om USAs första kvinnliga seriemördare. Har du sett den? Aileen Wuornos blev ju dödsdömd och avrättad. men det är inte med i filmen. Tycker att Charlize Theron gör henne så himla bra.

    • Nej, Monster har jag inte sett men jag vet mycket väl vilken film du menar. Det skrevs en hel del om den och Aileen när den hade premiär för flera år sedan.
      Verkligheten överträffar fiktionen stämmer när det gäller att göra film av det.

    • Att ligga i soffan när barnen är hemma är bara att glömma. Så det var lugnt och skönt att få ligga ifred och vila med en bra film. Det är upp och ner med febern. Den är inte hög men kroppen känns öm och seg. Mycket vila borde hjälpa så inte förkylningen blir värre.

  2. Jag gillar inte Angelina Jolie allmänt. Vet inte om hon har dåliga rådgivare eller om hon verkligen tycker att filmerna verkar bra när hon väljer manus. Kanske har hon fastnat i en fack där hon får liknande filmer. Jag ser gärna en film med Julia Roberts alla gånger

    • Angelina spelar aldrig seriösa filmer som Julia. Sedan har de helt olika sätt att utöva sin roll. Nej det går inte ens att jämföra dem två. Det finns dock en film jag gillar med Angelina som en av huvudkaraktärerna men det är inte hon som lyfter upp den. Det är det Johnny Depp som gör för hela slanten i The Tourist.

    • Men så ser du bra Amerikanska filmer också :-). Jag har Netflix hemma så jag brukar våga mig på de där lite mer udda filmerna men det blir sällan någon hit. De klassiska som du håller dig till är bättre men de lyckas jag inte hitta i Netflix utbud – av någon anledning. De kanske är för dyra att ha licens på mot de intäkter de får?

Kommentera

