Vad kännetecknar den som når framgång?

Kevin Kaiser beskriver här något mycket tänkvärt vad det är som skiljer bästsäljare från andra. Han sätter upp fyra mycket viktiga punkter som är avgörande för att du ska nå framgång. Oavsett om det gäller författande eller andra kreativa yrken.

  1. De ser världen runt sig avsiktligt. För det första är det viktigt att ha förmågan att SE sin omvärld. Inte bara genom att titta på den utan också verkligen se och studera det som utmärker sig. Nästa uppslag till en berättelse sker helt enkelt strax intill dig.
  2. De vet hur de ska hantera motstånd. De låter inte sin inre kritiker få ta över och förstår hur farlig den är för kreativiteten.
  3. De har en bisarr förmåga att klara av stryk.  Kreativt skapande är svårt och ett ensamt arbete som många inte klarar av även om de tror det. Det förekommer fler oavslutade arbeten än avslutade i den här världen och de som är envisa vet att det krävs valkar för att nå dit man vill.
  4. De förstår inte ordet ”Nej”. Klart att deras idé fungerar. Inget är omöjligt. De ser möjligheterna före hindren och deras envishet kan ibland misstolkas som villfarelse, ego eller attityd.

Jag har sammanfattat punkterna och ni kan läsa lite mer om dem via länken ovan. Min egen reflektion är ett visst igenkännande när det gäller mina egna mål i livet som jag uppnått. Men det behövs också passion och det nämner han. Inget storartat kommer ut från ett mediokert hjärta. Det är absolut inget fel på mediokra hjärtan! Tvärtom bidrar de till normalitet och även trygghet och stabilitet. Men vill man nå högt – då krävs det mycket passion, envishet och styrka. Jag tror det är viktigt att förstå det för att inte slå allt för mycket på sig själv när det inte går som man tänkt sig. Det är också okej att nöja sig med det lilla. Fast vad är det lilla? Nöjer jag mig med det lilla? Ge ut en bok – det ska jag! Och om jag har vad som krävs för att göra det? Absolut!!!

15 thoughts on “Vad kännetecknar den som når framgång?

  1. Det där med seendet, ja. Sant. Jag tycker det är så man gör. Man ser och försöker formulera det där man ser i text. Ibland är det att se konkret och ibland ser man sånt som råkat ramla in som fixa idéer. De andra punkterna också förstås, och passionen. Det hör allt ihop.

    • Tänker på det där mötet på trottoaren du beskrev häromdagen. Det är ett typexempel på att se vad som egentligen händer. Att använda sådana detaljer och att ha förmåga att beskriva det man ser är något som krävs för att bli en bra författare.

  2. Mycket bra inlägg och passionen är nog drivkraft och ihop med övriga kan man ju inte misslyckas :)
    Sedan kan man ju fråga sig vad framgång är? det är kanske olika för olika människor. Bara att ha skrivit en bok måste ses som en framgång eller det kanske är en delseger. Att sedan bli utgiven och läst, är det först då framgång uppnås? Detta känns som en perfekt diskussion att ha med ett glas vin i handen :) Kram!

    • Du har helt rätt i att ifrågasätta vad framgång är och det tror jag är mycket individuellt. Att nå sitt mål är en framgång anser jag. Jag har haft större mål i mitt liv som krävt just de här ingredienserna för att jag skulle nå dem. Det kostar att komma lite högre än de vanliga trappstegen men efteråt har jag blivit stärkt och hjälpt mig att öka mitt självförtroende. Lite attityd och ego är bara bra så länge det inte används för att trycka ner andra. När andra når framgång blir jag lycklig med dem och peppad att själv nå dit. Därför är det så inspirerande att läsa hur andra utgivna författare når sina mål.

      • Oftast sätter jag upp delmål, för mina mål har en tendens att vara lite, vad ska jag säga :) höga ibland. Men det kanske är annorlunda nu, för jag skaffar ingen lokal (nagelfirma), blandar inte in någon annan (smyckesbolag, nagelfirma), lägger inte ut en massa pengar (smyckesfirma, nagelfirma) och jag kan göra det hur/ofta/när jag vill. Precis som du skriver Carola, det kostar att komma högre och där uppe vill jag vara när det gäller mitt författarskap! Att se andra, läsa om andra peppar mig också oerhört mycket. Så se till att få ut din bok nu:) så vi får gå på releaseparty och köpa din bok! Kram!

      • Du är för go :-). Just nu är hoppet lite större än vad som är hälsosamt att boken ska bli utgiven. Min ena testläsare gav mig så fint beröm att jag växte flera meter :-).

  3. Intressant inlägg! Det verkar som att det gäller att köra på och vara lite hårdhudad när det gäller kritik, men också inkännande när det gäller allt som pågår runtomkring. Jag ska bli bättre på att samla intryck, jag märker att det är lättare att skriva bra när man skriver om något man känner igen och har sett eller upplevt själv.

    • Hej Malin! Varmt välkommen till min blogg :-)!
      Det är lätt att låta sig bli nedslagen av kritik men för mig har det fungerat att ta det med en nypa salt när det handlar om jantelagen. Med åldern bryr jag mig också mindre om vad andra tycker om mig men när det gäller mitt arbete lyssnar jag uppmärksamt på allt som gör att jag kan bli bättre. Samtidigt har jag också ganska nyligen lärt mig att vid en viss gräns måste jag vara nöjd. Det är svårt men jag tvingar mig :-).

  4. Jättebra inlägg, tack för det. Jag vet inte om jag passar in på punkterna två – fyra, dock. Tycker jag varken är stryktålig, tillräckligt envis eller kan be den inre kritikern att dra åt hilvitte. Däremot är jag säker på att det är bra egenskaper, så det är väl bara att utveckla dem då! :P

    • Ibland är vi starkare än vi tror. Tror vi att vi är svaga så är vi det men många gånger klarar vi mycket mer genom att intala oss rätt saker. Jag skulle kunna gå hur djupt som helst i det men det kanske får bli ett eget blogginlägg någon gång. Psykologi har alltid varit mitt favoritämne :-).

    • Jag tror att passionen är avhängig för att nå målet. Utan den kan man vara hur envis och hårdhudad som helst men det går inte att färdigställa ett helt manus i ett bra skick utan passionen och den kreativitet som följer med den. I kväll ska jag korrigera passionerat :-).

Kommentera

