Redigera favoritromanen

Varje vecka får jag nyhetsbrev från Writer´s Digest University. De innehåller allt som kan intressera en skrivande själ. I ett av dem fanns det ett förslag att pröva sig på att redigera sin favoritbok. Det lät ganska intressant. Jag är ju i full färd med att gå igenom mitt eget manus i minsta detalj och kritiken vänds obönhörligt mot mig själv. Det skulle faktiskt vara spännande och intressant att vända den mot ett proffs. Och vad kan jag som lekman? Hur kan jag tro att jag ska kunna kritisera ett fullblodsproffs? Jo jag anser nog att jag skulle kunna det. Med min uppfattning om hur jag (tror) tycker en bok ska vara skriven på ett korrekt sätt skulle det faktiskt vara en utmaning som lockar mig. Jag minns när jag läste Under kupolen av Stephen King hur mycket jag retade mig på detaljer som lätt hade kunnat uteslutas för att korta ner den enormt tjocka boken på över tusen sidor. Ingen är perfekt och det är en tröst att även proffs som King him self inte alltid skriver med glasklar skärpa. Mitt självförtroende stiger några pinnhål när även den bäste gör misstag.

7 thoughts on “Redigera favoritromanen

  1. Vilken spännande ide! Jag måste också testa den när jag får tid. Tyvärr har man ju inte tid i överflöd just nu dock. Så mycket att skriva och så lite tid :)

  2. Jag läser alltid lite så där som om jag redigerade, eller åtminstone funderar på sånt som är bra och annat som jag tycker att kunde ha gjorts bättre. För allt kan väl alltid göras bättre eller på annat sätt, man kan inte älska alla böcker. Och ibland är det bra mycket lättare att få syn på andras missar i text än sina egna, så ja, bra idé att redigera andras texter.

    • Har också den där förmåga att läsa med redigerarögon numera men slappnar av när jag sugs in i boken. Det som skulle vara intressant är att göra det på allvar, med en penna och markera sånt som är fel. Men å andra sidan tror jag att jag skulle tappa bort mig om det är en favoritbok och sjunka in i handlingen istället :D.

  3. Jag säger som Mia. Jag har nog blivit lite arbetsskadad. Har svårt att läsa en bok utan att redigera i tanken. Ord som är överflödiga brukar jag hoppa över när jag läser :O. Det gjorde jag aldrig förut. Om jag tycker kapitlet ska sluta ett par rader högre upp. Så väljer jag att avrunda där. Knepigt. Inser att jag aldrig någonsin kommer kunna njuta fullt ut igen av en bok, har liksom förstört den oskuldsfulla njutningen i att läsa och ta in alla ord utan att störa mig på något. ;) Som tur är älskar jag fortfarande att läsa och det lär jag fortsätta med. For life! Där med inte sagt att jag är något proffs. Tvärtom. Man läser och lär hela tiden.

    • Redigerarsidan är ständigt i bakgrunden när jag också läser. På gott och ont. Så är det föresten med allt. Ska man köpa ny bil ser man den bilen man vill ha överallt, liksom gravida magar när man är (var) gravid osv. Som du säger är det skönt att läsglädjen finns där oavsett :).

Kommentera

