Gick utanför min trygghetszon

Tog mod till mig och gjorde något jag inte har vågat tidigare. För er kanske det är en självklar sak men inte för mig. Jag lät min man läsa det allra första stycket och frågade om han skulle bli intresserad att läsa vidare om han läste de raderna ur en bok. Svaret blev ett mycket bestämt ja. Jag blev så glad att hjärtat slog en extra volt inne i bröstkorgen. Jag är extremt känslig för hans kritik när det gäller mitt skrivande. Han är ärlig utan krusiduller (tack och lov). Men mer än så får han inte läsa förrän boken är utgiven. Hua…

18 thoughts on “Gick utanför min trygghetszon

  1. Åh, jag känner igen mig så väl! :) Min man har bara läst två kapitel än så länge. Han fick läsa första kapitlet för att se om det höll och det kapitel som är ett av de mest gripande. Han gillade båda! :)

    • Jag förstår dig så väl. Jag skulle aldrig ha låtit min man läsa om jag själv inte var 120% nöjd. Kanske ingen vits med att låta honom läsa då egentligen men jag vill testa så att det inte var jag som var blind. Kanske du en dag kommer så långt så att din man kan få en liten sneak-peak han också trots allt :-)?
      Sedan tror jag inte det handlar om feghet utan vi är rädda om oss själva och inte låter den vi vet kan krossa oss att göra det. Det skulle absolut inte vara deras mening men de är för nära och deras åsikt betyder mer än någon annans. Så är det för mig i alla fall.

  2. Jamen visst är det så, att det ofta är läskigare att låta ens närmaste läsa en någon som vi knäppt känner. Kul att han gillade! :))

    • Det var med kniven på strupen kändes det som när han läste. Han skulle säkert vara en mycket duktig kritiker men jag en mycket dålig mottagare :-).

  3. Tufft gjort av dig att våga prova. Tur också att det funkade. Men hur känns det för maken nu då? Ifall det slutade med en cliffhanger till exempel… Det kan ju alltid ta nån dag innan han för läsa fortsättningen.

    • Ta någon dag innan han får läsa mer??? Är du inte klok (frågar jag med ett stort leende)? Det skulle kännas som att begå självmord. Om han själv skrev och kunde allt kring skrivkonstens alla regler så kanske…? Tänker på ett författarpar jag känner som kan ha ett sådant utbyte av varandra vilket vore toppen men just nu är det alldeles för farligt för mitt bräckliga självförtroende att låta min man vara ett sådant bollplank :-).

    • Vet inte om han brukar vara kritisk men han brukar vara ärlig och det utan att linda in det i bomull vilket jag skulle behöva när det gäller mitt skrivande :-). Men just sättet han svarade ja på tyder på att det var mer än bra och det var verkligen ett gott betyg.

  4. Härligt! Det är alltid jobbigt när de närmaste ska läsa. Min mamma har precis läst klart mitt första manus. Hela manuset. Hon läser mycket och gillade skarpt. Hon har dock lämnat lite tips och idéer som jag ska gå igenom inför nästa redigering av det. ;)
    Härligt med gott betyg!

  5. Ja det är svårt med kritik. Särskilt från de närmsta. Men de om några vill ju verkligen hjälpa en också så man får försöka att inte ta illa upp. Nu behövde ju inte du göra det den här gången. Min pappa fick läsa ett väldigt tidigt utkast av mitt manus och det var typ 50 markeringar på varje sida. Då blev jag både arg och gråtfärdig. Men när jag hade kommit över det hade jag nytta av en hel del av synpunkterna. Medan jag ignorerade resten för det är MITT manus och jag gör som jag vill med det :-)

  6. Samma här. Läste också upp (visserligen bara två sidor) för min man och han tyckte att det var jättebra. Tur det för jag är också känslig för kritik:-\

    • Två sidor!!?? Wow vad modigt! Läste du högt dessutom? Jag skulle ha snubblat på orden och fått tunghäfta :-).
      Kul att du tittade in här. Välkommen tillbaka!

Kommentera

