Stressad som tusan

Pratade med min kontakt idag för att klargöra en detalj. Innan manusets text kan sättas inför en tryckning måste jag korrekturläsa den först. Ändringar kan inte göras efter att texten är satt som det heter. Horungar och liknande ska plockas bort. Har fått det beskrivet för mig flera gånger vad det är men kan inte riktigt förklara. Nåja, det här gör att jag börjar känna mig ivrig att komma igång med korrekturläsningen. Typ nu. Samtidigt har texten bara vilat en vecka och två dagar. Snart får jag kedja fast mig för att inte öppna manuset. Eller ännu bättre, be någon låsa in det och gömma nyckeln i två veckor.

16 thoughts on “Stressad som tusan

  1. Det där kommer att bli jättebra. Ta bara ett djupt andetag, så ska du få se att allt blir precis som du tänkt. Men jag vet. Det är så himla lätt att stressa upp sig i onödan :-)

    • Exakt! Jag har egentligen ingen anledning att känna mig stressad för erbjudandet att trycka provexemplar fick jag redan i somras och jag har ingen deadline att hålla mig till heller. Det är bara så himla spännande och tiden kan inte gå fort nog förrän jag får se min bok med egna ögon :-).

  2. Jag förstår din iver att få sätta igång, vem vill inte se sin bok som en färdig tryckt bok att hålla och bläddra i? Samtidigt är det nog bäst att låta det ta sin tid så man kan åstadkomma ett så bra resultat som möjligt. :) Håller tummarna!

    • Men tror du inte som Mia säger att om det bara är korrekturläsning så behöver jag inte vänta så länge? Jag har funderat på att läsa baklänges också för att inte fastna för mycket i språket.

    • Brukar vara känd för just mitt enormt stora tålamod men när det gäller det här är det som bortblåst. Får ta till med disciplinen istället och hålla tillbaka :-).

  3. Minsta möjliga tid innan man får titta på texter igen brukar variera beroende på vem som rekommenderar, har sett allt mellan två dagar och sex månader. Själv skulle jag säga att det beror på vad man ska göra. Om du inte ska ändra så värst (och det ska du väl inte?) då kan en korrekturläsning göras tycker jag. Ge dig bara inte tillstånd att börja ändra i innehåll just nu. För du har berättelsen och vad du än skickar in till ett förlag, så nåt kommer de att kommentera. Har du alltså nån bestämd tidsintervall för när du får titta på texten igen?

    • Jag har inga planer på att göra några större ändringar i texten i det här läget. Bara om det är något i en mening som låter helfel. Anar att det kan vara svårt att hålla sig i skinnet från att inte ändra för mycket :-). Till helgen har det gått två veckor och då ska jag nog börja korrekturläsa, för som du säger så är det en god anledning att inte behöva vänta för länge.

    • Fysiskt så stressar jag inte men mentalt är det stressande att inte få börja korrekturläsa än.
      Jag kopierade förklaringen från wiki vad en horunge är.
      ”Horunge är en typografisk term för en ensam och ofullständig textrad eller ett ensamt ord, i början eller slutet av ett stycke, som hamnat på annan sida eller i annan spalt än resten av stycket.”

  4. Åh, vad spännande! När det gäller korrläsning tycker jag inte att texten behöver vila så länge, inte som när man ska grovredigera, så det gör nog inget om du sätter igång tidigare!

    • Jag ska hålla i mig fram till helgen. Sedan ska jag faktiskt våga mig på och göra allra sista vändan för att rensa bort dundertabbar och stavfel. Vid senaste redigeringsrundan gick jag faktiskt igenom varje kapitel två gånger och det mesta borde vara okej.

Kommentera

