En boll (bok) i rullning

Jag ringde det där samtalet och jag vet inte vad jag har rullat igång. Känner mig lätt panikslagen över om jag måste kasta mig över manuset och göra den där genomläsningen innan de där två/tre veckorna gått. Kanske jag måste skjuta på det där mötet jag bokade nästa vecka på torsdag? Har sms:at en fråga för att kontrollera det men har inte fått något svar än. Och vad är det nu jag har hittat på undrar ni? Min plan är att överraska förlagen lite och göra något annorlunda. Det beror på kostnaden förstås men med rätt kontakter kanske det fixar sig. Istället för att skicka en gigantisk bunt med papper på 406 sidor så tänkte jag istället skicka en bok. Ja en sådan där med pärmar och omslag på. Min kontakt har lovat hjälpa mig med sättningen av texten så att den är anpassad för tryck och förhoppningsvis kan tryckeriet ge mig ett bra pris på några provexemplar. Känns overkligt att mitt manus kommer att hamna i ett bokformat men det är onekligen mycket spännande.

11 thoughts on “En boll (bok) i rullning

  1. Det är ju skitsmart! Då får förlagen en liten förhandskänsla av hur den skulle kunna se ut som bok. Jag håller tummarna! Och nu borde du verkligen sticka ut i mängden :-)

    • Jag hoppas bara att min planerade effekt inte får motsatt verkan. För att förtydliga mig ska jag i följebrevet tala om att det endast är provex och inte en redan utgiven bok :).

  2. tjohoo, lycka till. Jag tror vi alla lånar friskt från det vi läser och ser på teve och vet du vad? det är faktiskt helt ok. Till och med att rekommendera, säger experterna. Så alltså inget att skämmas för. Stjäl och var stolt, med andra ord!

  3. För mig är det ett sätt att visa att jag menar allvar. Tror givetvis inte att det räcker utan jag måste också leverera en bra story och ett bra språk mm. Men kul är det och jag är faktiskt lite stolt :).

  4. Vilken kanonidé!! Det var verkligen bra, att liksom dingla med betet framför förlagsredaktören… hoppas det går vägen! Lycka till!! Du berättar väl hur det går???

    • Hehe, jag kan nog inte låta bli att redovisa hur det går med det här projektet :)). Hoppas bara att priset inte blir allt för dyrt. Min kompis som hjälper mig med detta styr tyvärr inte över alla detaljer.

  5. Och det är väl kul att själv se hur det faktiskt kan se ut? Så förutom för inskickandets skull är det väl för din egen också, att få en försmak. Ingen dum idé. Jag håller tummarna för att projektet ska vara lyckat och att ett (eller flera) förlag ska plocka upp boken och gilla berättelsen. Lycka till!

    • Jodå Mia, det är i första hand för min egen skull. Slår det väl ut hos något förlag är det en bonus. För ett halvår sedan ringde jag runt till tänkbara förlag och frågade om de tog emot tryckta provexemplar istället för A4-papper vilket samtliga accepterade. Tack för att du håller tummarna för mig :))!

Kommentera

