Skrivtidningen WD först i februari

Jag har lyckats få min Pressbyrå att ta in tidningen Writers Digest men tyvärr hade de slut på lager hos tidningsombudet av det senaste numret. Måste vänta ända till februari när nästa nummer kommer ut. Är glad ändå att de för min skull tar in den i sitt tidningssortiment.

Annars har det inte hänt så mycket idag. Jobbat, hämtat barnen från dagis och skola, lagt in räkningarna för betalning, hängt upp tvätt, hämtat ved i uthuset, lagat mat, läxläsning… Ikväll ska jag läsa högt för äldsta dottern ur Den förbjudna skogen av Brandon Mull. Jag har länge haft problem med att hitta en bok för högläsning efter Legenden om Morwhayle och Övergiven värld av Sofia och Peter Bergting som fångat hennes intresse. Den här har äntligen fångat både mig och dottern. Hon är sannerligen kräsen den damen och jag hoppas att hon snart hittar lusten att själv läsa snart. Inte för att jag ska slippa. Jag älskar stunderna med högläsning tillsammans med mina barn men för dotterns skull hoppas jag hon kommer att hitta tjusningen med att glo i en bok.

20 thoughts on “Skrivtidningen WD först i februari

  1. De kommer hon alldeles säkert att göra. Jag läste väldigt mycket när jag var liten, sen kom en period när jag inte läste alls, tills jag slutligen hamnade i bokdjungeln igen. Min poäng är att det kan gå i vågor, men de flesta som en gång sett tjusningen i en bok, kommer förr eller senare att plocka upp en igen.
    Om inte annat måste hon ju läsa din en dag :-)

    • Jag är lugn inför att hon hittar läslusten. Hon är bland de två bästa på att läsa i klassen så det är bara en tidsfråga. Hon har dessutom gett sig på att skriva en egen novell och min bok är hon jättenyfiken på. Tyvärr innehåller den våld så hon får vänta några år till att läsa den.

  2. Låter mysigt med högläsning! Hos oss är det mer eller mindre krig varje kväll för att få yngsta sonen att ens göra läsläxan – han tycker inte det är det minsta kul att läsa och jag fattar inte HUR MAN INTE KAN TYCKA DET?!?! Jag hoppas det kommer, men just nu finns det varken tid eller ork över till högläsning. Äldsta sonen läser faktiskt frivilligt, han har fattat att det är kul!

    • Läsläxan har jag tack och lov inga problem med, jo kanske någon enstaka gång men då har det varit en dålig bok. Hon är kräsen, liksom mamma haha.

  3. Det gör hon säkert snart. Jag är så glad för att vår äldsta (2:an) gjort det. Hon läser helt uppslukad och går inte att få kontakt med. Precis som jag själv i den åldern. Så härligt. Sonen har inte riktigt samma läsintresse dock. Hoppas det kommer. För det är ju det bästa…en bra bok!

    • Min dotter går också i tvåan. Tyvärr läser hon högt för bra för att de ska ägna henne tid för högläsning och lägger krutet på de som är mindre bra. Jag har försökt få henne att läsa alla möjliga äventyrsböcker som hon säger sig helst vilja läsa men alltid är det något som är fel i dem efter ett tag. Men jag tror att det kommer för hon gillar ju böcker och DET är bra.

  4. vad kul med tidningen! och februari är det ju snart så jag hoppas du inte behöver vänta länge:)) jag har fortfarande lite kvar av det förra numret.

    • Du får gärna skvallra när du får tag på nästa nummer så jag vet när jag ska kasta mig iväg och hugga mitt exemplar. I början av februari borde det vara. Står det något datum i tidningen du har när nästa nummer kommer ut? Då vet man ungefär med några dagars tillägg när den kan tänkas finnas i Pressbyrån.

  5. Det är så mysigt att läsa med barnen. Min 8-åring har börjat läsa Harry Potter böckerna själv, vilket jag tycker känns lite tungt redan. Men han kämpar på. Min 12-åring slukar böcker, precis som jag själv gjorde i hennes ålder. Till och med min 6-åring läser lätt-att-läsa böcker. Däremot min 15-årige son, han läser inte mer än han absolut måste, till min stora förtvivlan. Att läsa är så viktigt och ger inträde till så många underbara världar.

    • Jag har försökt locka min 8-åring med Harry Potter eftersom hon gillar filmerna men det var lite mastigt. Jag trugade inte ens för jag vill inte pressa henne det minsta. Någon dag dyker nog precis rätt bok upp som slår upp portarna för läslusten. Det gäller nog din 15-åring också. Vi får ha tålamod :).

    • Tidningar är också bra. Min systerson läser också tidningar, men dagstidningar (och böcker). han är så bra på vad som händer i världen så han fick delta i Vi i femman nyligen.

  6. Min ena läser och den andra läser inte. Båda har fått mycket högläsning. Den som läser, skriver också. Och det är kul.
    Har förresten också problem med att få tag på WD, i min butik som brukar vara välsorterad har de alla möjliga och omöjliga skrivtidningar men inte WD. Trist. Jag får väl åka till Stockholm och hälsa på min bror för att hitta rätt.

    • Men be dem ta in tidningen! Det gör de på Pressbyrån för min skull. Du kan ju inte få mer än ett nej i värsta fall. ”Min” pressbyrå hade haft tidningen förut men dragit tillbaka den eftersom det inte var någon som köpte den. Jag framförde då att om de tog in den igen så skulle de åtminstone bli av med en tidning vid varje utgivning :).

  7. Visst är det mysigt med högläsning, men jag hoppas mina ska vilja läsa själva sen när de väl kan läsa. Hoppas att de blir riktiga bokslukare precis som jag :) Men man vet aldrig, det fastnar ju inte på alla :)

    • Högläsning är verkligen mysigt. Vi kör även filmsnuttar på youtube vissa kvällar. Det finns hur mycket tecknat som helst allt från bara en minut upp till en timme. Funkar bra då man är förkyld och inte har någon röst.
      Att barnens läslust vaknar kan man bara hoppas på. Antagligen hittar de något annat som glädjer dem om det inte råkar vara läsning. Tex musik eller rita.

  8. Vi läser mycket sällan högt för barnen. Önskar att vi gjorde det, men det blir liksom aldrig av. Som tur är läser de själva. Men det bästa av allt är att min dotter gillar att skriva noveller. Det uppmuntrar jag på alla sätt jag kan. Jag har redan en samling på ett 20 tal med tillhörande teckning.

    • Att skriva är verkligen något att uppmuntra. Det är lika gott som att läsa. Min 8-åring skrev också mycket ett tag men nu har hon återgått till ritandet igen. Det är också bra eftersom det stimulerar kreativiteten och fantasin.

Kommentera

