Konstnären bryter regler

Efter svackan jag hade för en vecka sedan har jag kommit igång igen och det går riktigt bra med redigeringen. Till viss del beror det på att jag tillåter mig att bryta mot regler. Jag avskyr att stängas in i fyrkantiga boxar. Inte konstigt att jag tappar lust och energi när jag ständigt granskar och kritiserar mig själv. För det är ju faktiskt vad man gör när man redigerar. Med ett förstorningsglas letar man efter minsta skavank och jag som perfektionist ville följa alla de där reglerna om hur attribut och gud vet allt som ska följas för att en text ska vara ”bra”. För det är väl vad alla förläggare vill ha? En korrekt text som följer alla konstens regler.(Egentligen tror jag inte det längre.)

Jag vill vara perfektionist men en fri sådan. Få kliva djupare in i rabatten och plocka de där blommorna lite längre in som ger ett djup och liv åt buketten/manuset. Att ständigt gå längs den stenlagda gången är tråkigt och – platt. Att skriva är för mig en form av konstnärskap. Kan ni se en konstnär framför er som ändrar en målning efter att ha läst i olika böcker om hur det ska se ut för att åskådarna ska tycka om den? Det var en dålig liknelse men jag antar att ni förstår vad jag menar. Jag tänker inte sluta läsa skrivarhandböcker för de ger bra riktlinjer och faktiskt också inspiration. Men texten är min – och jag vill sätta min ton, för så länge jag vet vad jag gör och varför så är det okej enligt min mening. Nu är det fredag och snart helg med nya brott i reglementet. Ha en skön skrivarhelg mina vänner!

20 thoughts on “Konstnären bryter regler

  1. Jonas Hassen Kemiri har nog aldrig läst en bok om skrivregler (även om jag tror att han redan kan var enda en utan att använda sig av dem på gängse sätt) … och det har ju gått väldigt bra ändå.

  2. Visst är det svårt det där! Jag är likadan men jag tror du har helt rätt i ditt resonemang. Jag har nu påbörjat mitt livs andra barnboksmanus (japp, det första som jag skrev för 9 år sedan får nog stanna i byrålådan för alltid.) och jag skriver. Och tvekar. Och skriver lite till. Och tvekar. Såhär kan man väl inte skriva? Men nu har jag bestämt mig för att det kan man visst. Om så boken bara läses av mina egna barn i slutänden så okej då. Men nu ska den ner på pränt. Trevlig helg!

    • Helt rätt Emma att du skriver som du vill. Ingen förläggare är den andra lik och jag tror inte längre att alla följer skrivreglerna slaviskt. Huvudsaken är att handlingen och karaktärerna är trovärdiga och berör.
      Ha en skön helg du också Emma <3!

  3. Läste på en blog som bestod av intervjuer där redaktörer på olika förlag (utländska) berättade om vad de letade efter hos författare under 2013. Och om jag inte minns fel, var de flesta ute efter något nytt både när det gällde story och berättarröst. Något unikt. Sedan kanske de inte alltid vågar satsa på det unika :) för det är fortfarande pengarna som styr och de tar de det trygga alternativet.

    För till slut tror jag det blir många som skriver mer likriktat och då kommer vi tappa bort det unika i vår berättelse, det som gjorde att vi satte oss ner från början och började skriva.
    Vi ville berätta något, något som bara ville ut. Och det är precis det du skriver Carola, vi får inte boxa in oss bara för att det passar eller för att det är reglerna. Det kanske borde benämnas som riktlinjer och inte regler :)
    Jag själv älskar att läsa skrivhandböcker men jag använder det som en ram men försöker merparten skriva texten så som jag vill. Vi får se om det är något som tilltalar läsarna :) Kram på dig!

    • Du säger något viktigt där att vi måste komma ihåg varför vi en gång satte oss ner för att skriva. Det är kärnan i allt skrivande, att skriva passionerat. Jag har två sidor av mig själv som inte alltid fungerar så bra tillsammans när jag inte är medveten om den. För det första är jag en mycket analyserande och teoretisk person samtidigt som jag är känslofull och påhittig. När jag inte har koll på vilken sida av mig som styr så kan de bli lite fel. Nu har jag lärt mig det och ska försöka balansera dem lite bättre. Och du har helt rätt i att skrivhandböckerna faktiskt bara är riktlinjer :-)! Kram!

      • Jag tror att vi är väldigt lika i vår skrivprocess :) för jag är likadan, men något som jag lärde mig i November under NaNoWriMo är att släppa loss. Jag har nästan gett den där redigeraren sparken. När första utkastet är färdigt. Då tar redigeringen vid och då kan jag bli lite mer strukturerad/analytisk och det är exakt som du säger, måste hitta en balans mellan dem. Jag kommer göra lite annorlunda med min andra bok (2 i serien).
        Första utkastet = passionerat sedan redigering= struktur och teori.
        Känns som jag svamlar men jag tror du förstår :) Kram!

      • Jag förstår precis :)! Behåll lite av passionen i redigeringen bara. Struktur och teori är bra så länge den skärper till din ton.

  4. Precis som Susanne Ahlenius är inne på, tror jag också att det är i det närmaste omöjligt att sticka ut i mängden och komma med något unikt om man följer regler till punkt och pricka. Jag är ju en stor förespråkare när det gäller att våga bryta mot regler och många av de stora författarna gör det ofta. Och kanske är det just därför de lyckats. Så mitt råd är enkelt. Var medveten om reglerna, men bryt mot dem om du vill. Regler är ju nästan till för det ;-)

    • Du har helt rätt där! Jag har upptäckt att många författare skriver sin stil oavsett vad reglerna säger. Nu ska jag sluta vara så himla ”duktig” :-).

  5. Skriv som du vill och njut! Det var en jättebra liknelse med konstnären vid tavlan. Jag tror läsaren märker om man känner sig trängd och obekväm. Skriv lustfyllt och du kan komma hur långt som helst. :)

  6. Regler är till för att brytas, men för att bryta dem så behöver man ju känna till dem, annars bryter man inte mot dem utan har inte ens fattat att de finns. Bryt reglerna alltså, för dem har du redan klarat av.

Kommentera

