Inga krav på mig denna söndag

Tack för era råd att ta en paus från redigerandet. Istället har jag helhjärtat ägnat mig åt läsning (om jag bortser från alla andra göromål). Jag läste ut Hysteria och hade svårt att slita mig ifrån den. Recension kommer en annan dag. Eftersom jag ändå kommit in i läsandet kan jag ju börja med nästa, tänkte jag. Gick då tillbaka till en av Maria Ernestams som jag började på före jul. Till mitt förtret insåg jag åter igen att jag inte ska köpa pocketböcker. Pocket i sig är det inget fel på men däremot min syn. Fasen, är det meningen att jag ska behöva läsa med ett förstorningsglas? Ändå har jag nya glasögon. Synd, för Ernestam har ett vackert språk och målande gestaltning. Kanske jag byter till den inbundna Marionetternas döttrar som hon signerade åt mig? Jag ska ge pocketboken en chans till men om ögonen börjar krampa får den skänkas till bokhyllan på jobbet. Där har vi en hylla där det är fritt att ge och ta böcker.
Just det. I morgon börjar en ny arbetsvecka. Bäst att jag skärper till mig för förra veckan var seg efter julledigheten. Men först ska jag ha en skön läskväll.

19 thoughts on “Inga krav på mig denna söndag

  1. Finns inget bättre än att lägga sig och läsa en bra bok! Men lite jobbigt med förstoringsglas förstås ;-) Det där måste man tänka på när man ger ut sin bok i framtiden, att textstorleken funkar även för de som ser lite dåligt.

    • När jag väl bestämde mig för att bara läsa och inte titta åt mitt manus var det en härlig känsla. Inte för att slippa mitt manus utan för att få läsa ut en bok och börja på nästa. Känns att jag har fyllt på med både ord och inspiration :).
      Pocketböcker har alltid liten text men den inbundna varianten bör ha större textstorlek som du säger. Blir lite dyrare för mig men snyggare i hyllan :).

  2. Härligt att du tog den här pausen. Tror inte du kommer ångra dig. Ett tips ang dina ögon, har du testat att köpa ett par billiga vanliga förstoringsglasögon (clas olsson har 3par för 129:- eller något sånt). Ta med lite starkare styrka. (blir ju lite som ett förstoringsglas). Jag fick det tipset när jag hade fått nya glasögon, att jag borde använda såna när jag läser. (men givetvis bara då!) Kan vara värt att prova, innan du lämnar iväg boken. För mig fungerar det bra och det är skönt när texten blir större! Texten i vissa pocketböcker är ju löjligt liten!

    • Jag har brytningsfel så ”vanliga” glas hjälper inte. Men jag har terminalglasögon på jobbet som jag nästan aldrig använder som jag skulle kunna prova :).

  3. Ser fram emot din recension :-)
    Ang, textens storlek i böcker, kan du alltid köpa en läsplatta. För på de flesta modeller kan man göra texten större om man vill och anpassa den efter sina egna behov. Utöver det kan du ju ha en massa böcker med dig hela tiden i något som nästan inte väger någonting :-)

    • Hm… :-). Det var ingen dum idé med en läsplatta. Jag har laddat ner några, bla dina två via Dito i min telefon, men det tar också minne. Hm… :).

  4. Kravfria dagar är underbara och att bara njuta av livet och en god bok, vad skulle kunna vara bättre? Ja, det skulle väl vara ett riktigt skön skrivflow då, men annars! :)
    Hoppas att du får en riktigt härlig vecka!

  5. Ljuvligt med läsdag och kravfritt. Tråkigt att pocketboken har så liten stil och jag har en pocketbok som den på gång just nu, med vad som känns som ungefär 6punkter (det är kanske 10) och det går lite segt när man ska kämpa med det. Och det säger jag trots att jag har bra syn och inga glasögon. Men alternativet till just den bok jag läser skulle vara en tegelsten eller tre… Pocket väger mindre. Kanske man får lov att försöka införhandla en läsplatta som Lee föreslår.

    • Jag gillar att läsa i min telefon så jag borde ju gilla en läsplatta som är lite större men ändå liten och behändig. Behöver spara lite först hur det ska gå till. Studielån och utlandsresa i april tär på ekonomin :-).

  6. Ibland är det bra med paus och införskaffa ny energi och inspiration, då är det ju utmärkt att läsa! Men pocketböcker ska jag nog helt sluta köpa tror jag, kan tänka mig att gå över till e-bok istället för pocket när e-böckerna kostar samma.

    • Har märkt att det är lättare att få tag på vissa böcker som e-bok när de är slut på förlaget som tryckta. Har letat efter äldre böcker av Kerstin Ekman men de är oftast slut på förlaget
      Ja det har varit skönt med paus och idag (måndag) har jag inte ens haft en chans att tänka på manuset för all logistik :-).

Kommentera

