Drömmar och skrivande

Något som slår mig är hur mycket mitt manus har ändrat sig sedan jag skrev ner det första utkastet. Det är precis så det ska vara också. Jag har lyckats skala av, lägga till nytt och flyttat om med ett ihärdigt och outtröttligt tålamod men framförallt med kärlek. Många gånger har jag önskat mig mer tid som flera av er andra har men samtidigt så har det också gjort att jag tvingats vara mer effektiv och inte slösa bort tiden med att grubbla. Kanske det har varit anledningen till att jag har klarat mig igenom de där perioderna av dåligt självförtroende ganska bra? Jag vet inte. Kanske är det min passion och envishet som forcerat murarna? Oavsett så ser jag slutet nu och det väcker en hel del tankar. Dubbla tankar. Allt från att förlagen ska stå på kö och tävla om att få ge ut boken till att de ska fnissa eller sucka av leda. Men mest tror jag på något mitt emellan. Jag vill definitivt fortsätta att skriva efter det här manuset även om det refuseras.  Writing is like a box of chocolate, Att överraskas av sig själv och vad min fantasi kan producera är riktigt spännande och inget jag vill sluta med. Jag är och förblir en skrivande och drömmande människa oavsett hur det går för mina manus.

14 thoughts on “Drömmar och skrivande

    • Tack Lee :). Först ska jag kämpa ett tag med förlagen under tiden som jag skriver på del två innan jag börjar fundera på egenutgivning. Nån dag skriker jag ett jaaaaaa när rätt telefonsamtal kommer.

  1. Man skriver inte för förlag utan för att, som du säger, fascineras av världen man bygger upp, vad fantasin kan ställa till med. Men visst, man vill bli utgiven, man vill att andra också ska få läsa om den där världen och de där typerna. Och jag vill väldigt gärna läsa din bok, så det gläder mig att du ser slutet och att möjligheten finns att andra nån gång ska få ta del av det.

    • Det är just min egen förmåga att överraska mig själv som jag tror inspirerar mig mest. Jag har fastnat ibland men av ren trots och tjurighet så har jag fortsatt och häpnat av resultatet. Detaljer som vävts ihop utan att jag från början planerat dem. Jag vill inte nödvändigtvis att andra ska häpna på samma sätt men jag vill ändå dela med mig lite av den resan jag varit med om genom att manuset blir tillgängligt för andra. En dag blir det så. Det vet jag :).

  2. Jag ska inte sticka under stol med att jag väldigt gärna vill bli utgiven författare. Men, det är lika viktigt för mig att få skriva, att få skapa en historia och se mina karaktärer komma till liv och hitta på saker och ting. Få se dem älska, avsky, resa, prata, tänka och så vidare. Det är det som är hela grejen liksom. Och att bli utgiven är naturligtvis ett mål, en bonus, Men nu när jag har mitt manus hos en lektör och väntar på svaret från henne, så kan jag inte låta bli att tänka och fundera på bok två. Jag gör det trots att jag inte har en aning om bok nummer ett kommer att bli utgiven eller inte… det är bara sååååå roligt att skriva.
    Så kör hårt, följ hjärtat och magkänslan, då blir det bra!

    • Precis så är det för mig. Jag har redan tvåan som spökat i huvudet ganska länge liksom trean. Jag har varit trött några gånger på det jag skrivit men hade jag inte haft de perioderna hade jag blivit orolig. Tvivlar jag inte på mig själv någon gång så har jag heller ingen självkritik för det är den som får mig att utvecklas och våga ta nya vägar så länge jag inte fastnar i grubbleriträsket. Jag är helt enkelt inte rädd när jag tappar lusten och idéer utan lyssnar på magkänslan som du säger och litar på att det går över vilket det alltid gör. Så ditt råd Anne är precis det jag ska fortsätta med – köra hårt, följa hjärtat och magkänslan. Tack fina du :-)!

  3. Jag tycker precis som de andra att man måste vilja skriva för skrivandets skull först och främst. Gör man inte det så vete sjutton om man orkar gå igenom hela proceduren för att få sitt verk utgivet. Man måste nog ha den där passionen för själva skrivandet inmurad i hjärtat. Ser man skrivandet enbart som ett förstadie av publicering så är det nog troligare att man ger upp när man upptäcker att det inte är riktigt så enkelt. Men med den passion du har för din berättelse och din hängivenheten för själva arbetet är jag säker på att förlagen kommer att stå i kö och vifta med kontrakten. :)

    • Ha ha, du är så himla go Kati – vifta med kontrakten :-).
      Passionerad och hängiven stämmer ganska bra in på mig. Det är en skön insikt att jag inte dör av en refusering. Kärnan i mitt skrivande är som jag sagt tidigare att få överraska mig själv. Kan jag inte överraska mig själv så kan jag knappast överraska någon annan heller :). Tidigare trodde jag inte att jag skulle orka fortsätta om manuset inte blev antaget men nu är det inte alls lika viktigt längre. Bara tanken på att sluta skriva får mig att nästan kvävas.

  4. Tänk att du snart är färdig med den! Det är helt fantastiskt. Jag är så imponerad. Och mycket, mycket nyfiken. Hoppas jag får läsa den så småningom.

    • Det har tagit lång tid men hellre det än att inte skriva alls. Varje litet ord varje dag har varit lika betydelsefullt. Vissa dagar har jag inte hunnit skriva något alls men då har jag fortsatt berättelsen i huvudet och sedan skrivit ner det i efterhand. Förvånansvärt mycket ploppar fram när man lagar mat, tvättar och gör allt möjligt annat.
      Den dagen boken kommer ut så får du gärna läsa den :-)!

  5. Grubbla kan man göra till förbannelse. Men som alla vet så leder det ingen vart. Även om det är rätt skönt att grubbla också. Säger som du, jag skriver för att jag älskar det. Om någon vill läsa det är det bara ett extra plus! ;D

  6. Så är det nog för de flesta som skriver, man måste skriva oavsett vad som händer. Sedan är det såklart ingen nackdel om det man skriver blir utgivet så att också andra får läsa och uppleva den värld man har skapat :)

Kommentera

