Från vånda till lyrisk

Har våndats en aning sedan i går kväll över hur jag ska beskriva den där känslomässigt omvälvande scenen för min karaktär. Tusan vad det kan vara jobbigt ibland. Orden finns liksom inte. Läste en mening som gav mig lite mod: ”Actions metaphors are best for showing strong character emotion.” Metaforer är roligt och något jag ofta använder mig av när jag pratar med andra för att hjälpa dem vidare. För er som inte känner mig så väl så är jag socionom i botten. Hur kunde jag glömma något så självklart? Tänk att en metafor var det enkla svaret för mitt problem. Först hade jag använt mig av beskrivande ord av hennes känslor som sorg, rädsla osv men jag vill bort från berättandet och visa istället. Nu tror jag mig ha fått till det och jag mår så sjukt bra. Näst intill euforisk. Att skriva är det bästa jag vet näst efter mina barn. Utan dem och orden är jag ingenting.

8 thoughts on “Från vånda till lyrisk

  1. Wuhuu, vad härligt när allt faller på plats. Vad kul att kunna skriva bra metaforer, för sånt är svårt. Resten grejar du som en dans. Och om du har läst On Writing av King så vet du att du just utökat din verktygslåda med ytterligare ett författar-redskap. Hurra för dig.

    • Jag har läst Kings bok men minns inte det där med verktyg :p. Metaforer kan vara trixigt för blir de inte bra är det stor risk att tappa läsaren.

  2. Jag gillar också metaforer, men jag kan också förundras av hur vissa använder dem i fel sammanhang. ;) Kul att våndan släppte och du fick till det!

    • Nej, metaforer ska man inte strö runt sig som om man matade hönsen :D. Nej skämt å sido, citatet säger det väldigt tydligt. Metaforer ska visa en karaktärs starka upplevelser, känslor på ett målande sätt när hen står inför något exceptionellt.

  3. Jag gillar också metaforer, bara de inte används allt för frekvent. Men det verkar som om du har bra kläm på när och hur :-) Det ska bli riktigt spännande att läsa din färdiga bok sen!

Kommentera

