Blev glad i kväll

Jag läste lite ur James Scott Bells; Revision and self-editing och blev väldigt glad över de råd han ger och att jag redan naturligt har följt dem. Till exempel det här med att skapa konflikt eller spänning i en dialog eller i handlingen över huvud taget. Inga vardagliga bestyr eller förskönande ombeskrivningar. Nej påt bara! När mina dialoger blir för slätstrukna tröttnar jag och låter någon bli vrång. Då är det genast lite roligare igen. Jag har slagit på mig själv ganska ofta och tyckt att jag varit dålig på dialoger men i kväll kände jag att jag faktiskt, på ett omedvetet sätt, strävar efter driv och konflikt. Något som sticker ut och berör. Skönt. Jag behövde verkligen läsa det :).

Här kommer ett bra citat ur boken;

Orchestration means you create characters who are sufficiently different from each other to allow för conflict and tension. Since dialogue is best when it is an extension of action, you give your characters different agendas in a scene, and the dialogue almost takes care of itself.

För övrigt kan jag meddela att jag har 272 av 409 sidor kvar att redigera. Ca 300 ord har reducerats och manuset ligger nu på 143 824 ord.

6 thoughts on “Blev glad i kväll

  1. Härlig känsla när man inser att man är på rätt väg. Han förklarar så bra tycker jag och för mig ger hans ord ständiga aha-upplevelser. Kul att fick bekräftat att du gör rätt. Vissa saker gör vi nog instinktivt, genom att vi själva läser har vi en känsla vad som funkar och hur det ska vara men det är skönt att få höra det också.

    • Det är väl så att mycket läsande påverkar skrivandet även omedvetet. Jag blir faktiskt lite nyfiken på hur dialogerna ser ut i en vanlig skönlitterär roman a la Maeve Binchey. Hon skriver mycket om vardag och relationer. Kanske jag ska ta och studera hennes dialoger lite bara för att jag är nyfiken :).

  2. Jag tror, precis som Kati, att mycket sker undermedvetet i och med att man själv läser. Men just det där att förstå VARFÖR man gör det, tycker jag också är intressant :-)

    • Jag tycker också om att få det förklarat svart på vitt vad det är som gör en bra roman. Det är mycket lättare att lyckas när riktlinjerna är tydliga. Bryter jag reglerna så vet jag vad jag gör och varför :).

    • Just dialogerna behövde jag en klapp på axeln för jag har väldigt dåligt självförtroende där. Eller hade snarare :). När självförtroendet växer, växer också kreativiteten.

Kommentera

