Skaplig jul

Nu är jag tillbaka igen. Kunde inte vänta till den 28/12 som jag planerat. Jag har saknat er och kommer kika runt hos er lite smått i kväll.

Julen då? Jo vars. Stackars lilla A blev magsjuk på fredagen innan jul och vi var beredda på att ställa in resan till Stockholm. Hon piggade på sig så vi kom iväg men hon var ganska hängig på själva julafton tills tomten kom. Oj oj oj vad härligt att se hennes förändring och hur det började stråla i hennes ögon. Själv fick jag ett presentkort på Akademibokhandeln som fick mina ögon att stråla. Men det som fick mina ögon att tåras var när jag öppnade julklappen från lilla A som hon packat in helt själv och innehöll en glaslykta hon sockrat på utsidan och knutit ett fint sidenband runt. Då flödar en mors hjärta över fullständigt.

Jag har hunnit redigera lite och har reducerat texten med cirka 1500 ord. Nu är jag nere i 144K och jag har fått ett flyt i dialogerna – äntligen.

Under bilresan hem i dag passade jag på att tänka fram massor av plottar till del två. Jag fick fram riktigt bra twistar och intriger. Det kommer att vara fart i den delen kan jag lova. Längtar tills jag kan ta tag i den efter att del ett är färdigredigerad. 300 sidor återstår. I morgon jobbar jag men sedan är jag ledig i massor av dagar och då – då ska här redigeras. Tjohoo…

Hoppas ni alla har haft en skön och mysig jul. Roligt att vara tillbaka i cybervärlden och träffa er alla igen!

20 thoughts on “Skaplig jul

  1. Vad perfekt med lång ledighet sen. Och roligt att läsa att det går så bra med ditt manus och att du haft en fin jul :-)
    Själv håller jag ju på att skriva om mitt omskrivningsmanus för tredje gången nu. Må detta bli den sista.

    • Det är nästan obehagligt det där att man aldrig riktigt vet när omskrivningar och redigeringar är helt färdigt. Jag håller tummarna för oss båda att vi snart är färdiga :-).

      • Det gör jag med :-). Problemet med dessa omskrivningar (och speciellt den som jag gör nu) är att jag inte är alldeles övertygad om att manuset verkligen blir bättre. Men jag har skrivit en fjärdedel av det snart och ska då skicka det till min testläsare och få en dom :-) För det är ju dumt att fortsätta om det bara blir sämre.

      • Bra att ha testläsare för det är så lätt att bli hemmablind, även med triviala saker. Spännande och höra vad domen blir :-). Jag tror du har gjort ett väldigt bra arbete.

  2. Så skönt att lilla fröken blev frisk till julafton och att hon kunde och orkade glädjas åt tomten. Och hurra för att du hunnit redigera så mycket! 144 k är ju ändå mycket så det låter jättespännande med din berättelse, längtar tills den finns ute i handeln så man kan köpa den! Ha en god fortsättning och lycka till med redigeringen!

      • Julen har varit avkopplande och det har varit lite för lite skrivande men ibland måste man ta det lite lugnare :) idag satte jag med de sista kapitlen. Man vill få det så perfekt men å andra sidan har jag inte ens kommit in i redigerarmode :) må så gott och kul att ”se” dig igen!

  3. Jag har saknat dig med! :) Skönt att det ordnade upp sig med julen och att ni fick vara friska. Och heja dig för att ha hunnit redigera även under julhelgen. Det andas verkligen professionell, framgångsrik författare om dig och din inställning till skrivandet. :) Speciellt det där om att du inte kan hålla dig borta ifrån det, till skillnad från att känna att man ”måste” eller ”borde”.

    • Jag skruvar generat på mig för dina fina ord. Slurp säger mitt ego :D och Tack säger mitt hövliga jag :). Nej jag känner faktiskt aldrig att jag måste eller borde. Jag kan känna motstånd men hittar inte på ursäkter för att slippa. Motstånd gör mig arg och triggad :).
      Tänkte mycket på dig eftersom vi brukar ses när jag är i Stockholm. Hoppas du har haft en underbart fin och mysig jul med din familj. Själva hade vi det riktigt skönt och avkopplande. På annandagen var vi insnöade och pysslade med barnen, drack lite vin och umgicks när jag inte redigerade. Tror jag satt tre timmar i sträck tills dottern frågade hur länge jag hade suttit där. Då insåg jag att det var dags att vara lite social igen :-).

  4. Visst är det skönt att vara tillbaka! :D Tur att magsjuka inte höll i sig så länge, sånt är aldrig kul och definitivt inte när tomten ska komma. Härligt med presentkort på akademibokhandeln… vad blir ditt inköp? ;) Alltid kul att höra vad ni andra läser.
    Jag väntar tålmodigt på min ”101”-bok som jag beställde, den var ”restad”. Som tur är har jag två böcker att läsa klart under tiden.

    • Jag kommer att köpa Åsas ”Sonjas hemlighet” som första bok. Sedan vet jag inte riktigt men jag ska ge mig tid att grunna. 101-boken är en bok full av pepp och du blir inte besviken. Idag peppade jag med att läsa om att refuseringar hör till och inte är personlig kritik. Never ever give up!

  5. Jag har också tagit ledigt ett tag men har längtat efter att se hur alla har det här i blogglandia. Det låter som om julen blev bra till slut, härligt! Kreativiteten verkar det ju heller inte vara något fel på :) Själv har jag inte kommit igång med redigerandet alls ännu, men längtar så mycket att det nästan gör ont. Vardagen har verkligen sina ljuspunkter :)

    • Känner igen det där att det nästan gör ont av saknad till skrivandet. Du finner säkert tid. Avsätt en timme, världen klarar sig :). Jag satt tre timmar i sträck hos mina svärföräldrar. Vet inte om det var oartigt men what the heck… :).

      • Det borde jag såklart göra, men jag vet att när jag väl sätter mig så vill jag sitta och skriva länge. Jag måste träna på att skriva när det passar även om det inte blir så länge.

Kommentera

