Paus med bloggandet över julen

Jag har bestämt mig för att släppa bloggandet några dagar över jul. Runt den 28 december beräknar jag vara tillbaka igen. Som pausfågel och julklapp vill jag ge er en av mina gamla lyrikstycken som jag skrev för snart 20 år sedan i min lyrikperiod. God jul alla! Kikar säkert in hos er ändå vid tillfälle och ser hur ni har det :-).

LIVETS GÅTOR

Framtiden rusar mot mig
i en känsla av glädje
och äventyrslusta.
Livet är fyllt av snåriga djungler
och blommande ängar,
som vi måste ta oss igenom.
Vad har vi annars att vinna?
Stannar jag kvar i djungeln
ser jag inget förutom rovdjur
som jagar mig orkeslös.
Vad kan ett offer finna annat än smärta?
Stannar jag kvar på ängen,
lär jag mig inte att uppskatta dess skönhet.
Hur ska de efterkommande finna ro,
på en livlös och söndertrampad jord?

Ta emot det du får
och vårda det ömt,
men gå vidare och du ska få ännu mer.
Livet har mycket att bjuda dig,
bara du vågar smaka på livsglädjen
och känna doften av din rädsla.

Min historia har get mig kunskap och insikt
att vandra vidare i rikedom.
Liksom jag söker tröst hos en vän
med lyssnande sinnen
och förstående ögon,
finner också andra sig själva
i sina egna ord.
Vad är väl vackrare
än en tår som helar?
Se mot himlens stjärnor
och känn hur universums skapande kraft
strömmar genom dig.
Vi är fria att skapa våra egna konstverk
av livet.

Ta emot det du får
och vårda det ömt
men gå vidare och du ska få ännu mer.
Livet har mycket att bjuda dig,
bara du vågar smaka på livsglädjen
och känna doften av din egen rädsla.

Carola Strömstedt

10 thoughts on “Paus med bloggandet över julen

  1. Vilken fin dikt du skrivit, verkligen. Har du publicerat någon lyrik?
    Ha en god jul du också. Hoppas vi ses lite grann ändå på någon blogg någonstans….:-)

    • Ha ha, nej jag har inte publicerat någon lyrik. Att lägga ut en av dem på bloggen är nog så jobbigt men eftersom den är skriven för tjugo år sedan kan jag skylla på det :)).

  2. God Jul, hoppas jag kommer i tid för att du ska läsa detta FÖRE jul. :) hoppas du får en jätteskön helg med nära och kära, så hörs vi efteråt.

Kommentera

